ریل و واگن(لینیر گاید) باهر

9 / 10
از 500 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 12 خرداد 1400 |

 

ریل و واگن(لینیر گاید) باهر


در سیستم ریل و واگن، بار را چه به صورت افقی و چه به صورت عمودی میتواند تحمل کند و برای ایجاد حرکت یکنواخت استفاده شود.ریل و واگن ها خود یک سیستم حرکت خطی هستند که برای انجام حرکت مستقیم و پیوسته استفاده میشود. در سیستمهای متحرک خطی لینیر گاید یکی از مکانیزمهای مهم حرکت خطی است. حرکت خطی در واقع روی ساچمه ها انجام میشود این ساچمه ها در داخل بلوک بین ریل و بلوک ازطریق یک مسیربسته با گردش خود امکان حرکت دقیق خطی را میسازند و به خاطر کم بودن مقاومت اصطحکاکی در ریل و واگن برای به حرکت در آوردن نیروی نسبتا کمی لازم است و به خاطر همین ویژگی مقدار توان کمی برای رفتن تا سرعت بالا مصرف میگردد. این ویژگی ریل و واگن(لینیر گاید) برای جابه جایی و حرکت رفت و آمدی با سرعت بالا مهم است.
در بازار صنعت جهانی لینیر گایدهای متنوعی تولید و عرضه میشود تمام لینیر گایدها روش کار یک شکلی دارند و تنها از لحاظ کیفیتی و اندازه گاهی دارای تفاوت هستند. در بازار ایران برندهای زیادی دیده میشود. شرکت تام باهر نیز چند برند ریل و واگن عرضه میکند. تام باهر توانسته برند باهر شرکت را ثبت نماید و ریل و واگن(لینیر گاید) باهر را در اختیار مشتریان قرار دهد و علاوه بر آن نمایندگی STAF از تایوان را کسب نماید. لینیر گاید STAF از برندهای معروف تایوانی در ایران است که شرکت تام باهر نمایندگی آن را اخذ نموده است.

تاریخچه ریل و واگن


تاریخچه اختراع و تکامل ریل و واگن (لینیر گاید) به سال 1932 برمیگردد که توسط یک شرکت مستقر در خارج از فرانسه اختراع و ثبت شده است. جنس ریل و واگن از فولاد است که به دلیل حرکت خطی دقیق و صاف از آن بهره گرفته میشود. در این شرایط سالها بعد شرکت ها گاید خطی یا همان ریل و واگن خطی تجهیز و تکمیل شد و امروزه در خدمت صنعتگران است.

ساختار ریل و واگن(لینیر گاید)


ساختمان اصلی لینیر گاید در همه جا از یک ریل راهنما(Guide Rail) و بدنه اصلی یا Block درست شده است ودارای 4 ردیف ساچمه یا رولر(Ball)می باشد که با زاویه تماس 45 درجه می باشد. لینیر گاید از قسمتهای دیگری مانند آب بند (Oil Sealing )،زنجیر نگهدارنده و گریس خور تشکیل شده است یکی از مزیتهای لینیر گاید این است که از قسمت پایین و بالا بر روی دستگاهها و ماشین الات صنعتی پیچ میشود و یا از صفحه های رزوه دار بلاک برای نصب مستقیم واگن بهره گرفته میشود. ساختار ریل و واگن باهر نیز مشابه موارد بالاست.

انواع ریل و واگن(لینیر گاید)


1- ریل و واگن مینیاتوری
2- بلبرینگ خطی
3- رولبرینگ خطی
4- Cam Roller Guide

کاربرد ریل و واگن


در انواع ماشینهای سی ان سی(cnc)، ماشینهای برش لیزری، ماشینهای سی ان سی حکاکی یا برش روی چوب و سنگ، ماشین الات بسته بندی دارای حرکت خطی، ماشینهای cnc، انواع دستگاههای سی ان سی برش، ماشینهای فرزو تراش سبک،......بهره گرفته میشود.

نکاتی مهم در نگهداری صحیح ریل و واگن


ریل و واگن دارای یک چرخه روغنکاری درون بلوک می باشد که از امتیازات مهم لینیر گاید به شمار میرود و وجود این مکانیزم هزینه روغن کاری و احیانا تعمیرات را کم میکند. در مواقع نیاز لازم است روغن قسمت روغنکاری را پر کنیم تا بلوک لینیر گاید عمر بالایی داشته باشد و ریل و واگن(linear guide) نیازمند پاکسازی و غبار روبی می باشد چون گرد و غبار و آشغال و مواد خارجی باعث خرابی قطعه میشود.
شرکت تام باهر همانطور که در بالاگفته شد دارای انواع لوازم سی ان سی(CNC) می باشد. از جمله این محصولات میتوان به بال اسکرو، لینیر گاید باهر و لینیر گاید STAF،سرو موتور، پروفیل آلومینیوم، کوپلینگ، انرژی چین، پولی تایم، دنده شانه ای، و.......اشاره کرد. در بال اسکرو ما علاوه بر برند باهر که ثبت شده است. بال اسکرو GTEN از کشور تایوان نیز در باهر ارائه می شود.