ریل و واگن (linear guide)

9 / 10
از 2100 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | دوشنبه 14 تير 1400 |

لينير گايد(linear guide)

لينير گايد(linear guide)هدايت خطي،  که به نام ریل و واگن در بازار شناخته می شود شامل يك بلوك (block) و يك سيستم ريل(rail) مي باشد كه به پشتيباني حركت دستگاه كمك مي كند.

ريل واگن چگونه كار مي كند

در توضیحات لينير گايد باید گفت که  داراي دو بخش مي باشد: سيستم واگن linear block و سيستم ريل linear rail.

بلوك در امتداد مستقيم صفحه ريل به سمت عقب و جلو حركت مي كند. بلوك ها توسط نصب كننده ها به منظور پشتيباني حركت براي شی مشخص شده به اجزاي متحرك متصل مي شوند. اين حركت در امتداد ريل از طريق چرخش بلبرينگ هاي داخل بلوك كه با ريل در تماس است، ايجاد مي شود.

انواع لينیر گايد ها

دو نوع اصلي ريل و واگن ها كه امروزه عمدتا در صنعت استفاده مي شود: لينير گايد ها با تماس لغزشي(كشويي) Sliding contact و عنصر غلتشي Rolling Element

تفاوت اصلي بين اين دو، چگونگي حركت واگن در طول ريل مي باشد.


ریل  واگن

Sliding contact linear motion bearing

لينير گايد تماس لغزشي جزء قديمي ترين لينير گايدها در صنعت مي باشد. شايد به دليل سادگي و كم خرج بودن شان در توليد كه هنوز شركت ها از اين تكنولوژي قديمي استفاده مي كنند. اشكال بزرگ، ضريب اصطكاك بالا آن است. با چنين ضريب اصطكاك بالايی، استفاده از اين نوع لينير گايد در مواردي كه دقت بالا و سرعت زياد لازم است، دشوار است. اين مانع بزرگ باعث مي شود كه پيش بيني و طراحي عمر دقيق لينير گايد ها سخت شود.

 

لینیر گاید

Rolling element linear motion bearing

این نوع لینیر گایدها کاربردهای بیشتری دارند. بلبرينگ ها يا غلتك ها به كار رفته در بلوك جزء اجزاء غلتشي هستند كه بلوك ها از آنها براي حركت غلتشي  استفاده مي كنند. به دليل حركت غلتشي، ضريب اصطكاك آن نسبت به تماس لغزشي بلوك كمتر است. اين نوع بلوك ها براي كنترل افزايش دقت، درستي و سرعت براي گايد ها، آسان تر هستند.

يكي ديگر از دلايل برتري و انتخاب اين نوع ريل واگن، وجود انواع متنوعي از آپشن ها براي شخصي سازي بلوك ها مي باشد.

موارد استفاده از لينير گايد

-از لينير گايد براي حركت ميز(سطح) دستگاه در جهت x يا y استفاده مي شود. به دليل قابليت هاي بالاي لينير گايد ها در مواردي كه دقت بالا لازم است مي توان از آنها استفاده كرد.

-از لينير گايد براي حمل محصولات سنگين استفاده مي شود.

-لينير گايد در ماشينهاي ربات، برای حركت برداشتن و گذاشتن ربات هاي جا به جا كننده، كمك مي كند.

 

قیمت ريل و واگن

قيمت ريل و واگن ها به جنس و سايز آنها بستگي دارند. در كاربردهايي با ظرفيت بار بيشتر، به يك بلوك خطي بزرگتري احتياج است. بلوك وسيع تر، ريل طولاني تر، در نتيجه قيمت ريل و واگن زياد مي شود. ريل و واگن  مناسب كار خود را از شركت تام باهر، لينير گايد باهر و لينير گايد STAF، تهيه كنيد.

تعميرات و نگهداري لازم ريل و واگن

بيشتر ريل و واگن ها با يك مكانيزم روغن كاري درون بلوك مجهز شده اند. كه يكي از مزيت هاي مهم آن به حساب مي آيد زيرا تعميرات و نگهداري لازم را كم مي كند. فقط لازم است  در مواقع لزوم روغن مكانيزم روغن كاري  را پر كنيم و تا بلوک طول عمر بیشتری داشته باشد. اگر چه روغن كاري تعميرات و نگهداري را كم ميكند اما ريل و واگن (linear guide) احتياج دارد كه از مواد اضافه و آشغال های ايجاد شده پاك و غبار روبي شود تا باعث خرابي آن نشود.

شرکت تام باهر عرضه کننده کلیه محصولات متحرک خطی، از جمله ریل و واگن  باهر و همچنین نمایندگی ریل و واگن STAF تایوان می باشد.