تعریف ساده لینیر گاید

9 / 10
از 600 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 27 تير 1400 |

 

 

تعریف ساده لینیر گاید

با یک تعریف ساده در مورد لینیر گاید میتوان اینگونه توضیح داد که سیستم سوار کردن بار مکانیکی برای ایجاد یک حرکت خطی از لینیر گاید استفاده میگردد که این سیستم به نام بلوک یا ریل و واگن هم نامیده میشود.

 لینیر گایدها در ایجاد حرکت خطی نقش اساسی دارند واین زمانی رخ میدهد که اصطحکاک بین بار و بدنه در سیستم حرکت ریل و واگن (لینیر گاید) از نوع غلطشی باشد.

این غلطشی بودن سیستم حرکتی که یک مزیت نسبت به سیستم حرکت خطی می باشد در سیستمهای جدید استفاده می گردد و در سیستمهای قدیمی ما به خاطر وجود سایش و لغزش  امکان حرکت دقیق و با سرعت کم را نداشتیم.

به همین دلیل زمانی که بار حرکت می کند احتمال اینکه سایش و لغزش پیش بیاید، وجود ندارد و حرکت فقط غلطشی است. به همین سبب است که در سرعت های کم شرایط مناسبی برای رسیدن به دقت بالا فراهم میگردد.

در سیستمهای حرکت خطی اگر روانکاری نامناسب انجام گیرد باعث سایش بین سطحهای در تماس با یکدیگر میشود و خطای موقعیت بالا میرود. در این صورت عمر مفید سیستم کاهش می یابد.

در سیستم لینیر ما با تحمیل بار افقی و عمودی روبرو میشویم و این از مزایای لینیر گاید میباشد. چون تحمل بار افقی و عمودی را دارد.

سیستم لینیر گاید نصب بسیار ساده ای دارد. محل قرار گرفتن و نشستن ریل با توجه به تلورانس های موازی متناسب با فرزکاری و سنگ زدن آماده است.

 

نکات لازم در هنگام استفاده از ریل و واگن

1- ریل و واگن و بلوک ها از قطعات مختلف پلاستیکی درست شده است از تماس طولانی مدت با مواد حلال طبیعی که اکثرا برای شستشوی ریل و واگن به کار میرود باید خودداری کرد.

2- از ورود هر گونه اجسام خارجی به ریل و واگن باید جلوگیری شود چون این عمل به مرور باعث خرابی بلوک و ریل و واگن می گردد.

3- باید ازگشودن بلوک یا ریل و واگن ها شدیدا خودداری کرد چون هر گونه بی دقتی در اصل دمونتاژ بلوک دقت سیستم را بهم خواهد ریخت.

ریل و واگن باهر

 شرکت تام باهر با داشتن لینیر گایدهایی با برند باهر و لینیر گاید STAF تایوان می توانند دربازار ایران بهترین کیفیت و قیمت در ریل و واگن را ارائه دهد. در این قسمت توضیح مختصری درباره محصولات و برندهای شرکت تام باهر می پردازیم.

 

شرکت تام باهردارای برند ثبت شده باهر بوده و در حوزه قطعات و لوازم سی ان سی کالاهای با برند باهر موجود می باشد. علاوه بر برند باهر، نمایندگی برند جی تن تاوان را دارامی باشد.

نمایندگی انحصاری بعدی  از کشور تایوان در لینیر گاید STAF است. جهت خرید ریل و واگن (لینیر گاید) از تام باهر و سایر محصولات شرکت تام باهر در سایتهای ما آشنا شوید. در شرکت تام باهر علاوه بر بال اسکرو و ریل و واگن محصولات کامل ساخت دستگاههای سی ان سی از جمله کوپلینگ، لوازم سی ان سی، پولی تایم، انرژی چین، بال بوش، پروفیل آلومینیوم، دنده شانه ای، سرو موتور و .....موجود می باشد.

 

انواع دسته بندی ریل و واگن

ریل و واگن به دو دسته باله دار و بدون باله تقسیم می شود.

از نظر ردیف ساچمه ها هم میتوان به دو دسته تقسیم کرد یک دسته دارای یک ردیف ساچمه در هر طرف می باشد و دسته دوم دارای دو ردیف ساچمه می باشد که این نوع کاربردی تر میباشد.

 

انواع تقسیم بندی واگن ها

واگنها نیز به دو دسته تقسیم میشوند:

دسته اول از ساچمه کروی تشکیل شده اند و در دسته دوم از ساچمه غلطکی تشکیل شده است.

دسته دوم از تحمل نیروی بیشتری برخوردار می باشد.