ریل و واگن - لینیر گاید چیست؟

9 / 10
از 1002 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 6 تير 1400 |

 

ریل و واگن - لینیر گاید چیست؟

لینیر گاید و بلوک که بعضا بنام ریل و واگن هم شناخته میشود به منظور ساپورت یا یاتاقان کردن یا سوار کردن بار مکانیکی برای حرکت خطی استفاده میشود که توسط آن میتوان یک حرکت خطی را ایجاد کرد. این حرکت روی المانهای گردنده مثل ساچمه یا رولر انجام میگیرد.

ساچمه ها یا رولرها از طریق یک مسیر بسته یا  re-circulating  در داخل بلوک که بین ریل و بلوک قرار دارد حرکت کرده و با غلتش خود امکان ایجاد یک حرکت خطی دقیق را فراهم میکند.

لینیر گاید

بدلیل کم بودن مقاومت اصطکاکی در لینیر گاید، مقدار بسیار کمی نیروی پیش بر یا  driving force  کافیست تا بار به حرکت درآید. همین خصوصیت باعث میشود تا با مصرف توان بسیار کم‌، باری را با سرعت بالا حرکت داد. این مزیت در مواردیکه بار با سرعت زیاد حرکت رفت و برگشتی دارد بسیار حایز اهمیت است.

بدلیل طراحی مخصوصی که سیستم لینیر گاید و بلوک دارد بار افقی و عمودی را میتواند تحمل کند. در لینیر گایدهای برند  باهر و لینیر گاید STAF موجود در  شرکت تام باهر که تحمل انواع بار افقی و عمودی را دارند این محصولات به دلیل کیفیت و عملکرد خوب در بین مشتریان از جایگاه بالایی برخوردارند.

ماشینهای فرز و تراش سبک با دقتهای حدود  0.05  میلیمتر، تجهیزاتی که حرکتهای خطی سریع و دقیق نیاز دارند، رباتهای جابجا کننده یا  Pick & Place  خطی و دروازه ای دقیق، ماشینهای CNC  حکاکی یا برش لیزری، ماشینهای CNC   حکاکی یا برش روی چوب و سنگ، دستگاههای برش لوله حین حرکت یا Shear cutting، انواع ماشین آلات بسته بندی با حرکتهای خطی، ماشینهای پرکن بطری با جک سرو، انواع دستگاههای تراورس برای باز کردن یا جمع کردن کابل یا مفتول فلزی، انواع دستگاههای CNC برش هوا گاز یا پلاسما و بسیاری کاربردهای دیگر.