کاربرد پولی تایم

9 / 10
از 500 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 13 تير 1400 |

 

کاربرد پولی تایم

 

پولی یا قرقره چرخی است که بر روی یک محور یا شفت محرک و یا متحرک نصب شده و به کمک تسمه یا کابل، امکان انتقال توان و گشتاور را فراهم می سازد. از پولی برای تغییر جهت حرکت یا انتقال حرکت نیز استفاده می‌شود. همچنین با استفاده از پولی‌ها با اندازه‌های مختلف، می‌توان سرعت حرکت را افزایش یا کاهش داد انواع پولی تایم ها اغلب کاربرد پولی تایم یکسان دارند و به این صورت است که جهت تغییر مسیر و افزایش نیرو و قدرت وارد شده بر بار از پولی بهره میگیرند.

پولی تایم ها دارای جنس های متنوع و مختلفی هستند از جمله پلاستیکی و فلزی .....که با توجه به نوع عملکرد پولی ها جنس و ابعاد مربوط را گزینش میکنیم. البته در بیشتر مواقع هم انتخاب پولی مناسب برای بال اسکرو با در نظر گرفتن مشخصات فنی موتور و فضای محدود موجود صورت میگیرد.

در مورد کاربرد پولی تایم باید بگیم که در رباتیک هم قطعه پر کاربردی است به طوری که برای انتقال نیروی در میان اجزای مختلف در یک ربات از پولی به همراه  دنده استفاده میشود.

پولی تایم های موجود  در صنعت  بسیار با دوام و پر مصرف و کاربرد هستند از جمله شرکتهایی که در عرضه پولی تایم در بازار صنعتی ایران نقش پر رنگی در کنار همکاران خود دارند شرکت تام باهر است که با داشتن انواع پولی تایم مرغوب با برند باهر توانسته رضایت مشتریان خود را در این زمینه کسب کند. البته جهت احترام به مشتریان و داشتن محصولات سیستمهای متحرک خطی دارای مجموعه کامل محصولات لوازم سی ان سی جهت ساخت دستگاههای صنعتی سی ان سی است و از جمله لوازم پر فروش و پرکاربرد تام باهر بال اسکرو می باشد. شرکت تام باهر دارای دو برند بال اسکرو باهر(ساخت با کیفیت و مرغوب چین) و بال اسکرو جی تن GTEN (ساخت کشور تایوان)میباشد. پولی تایم ها در کنار تسمه تایم مربوط به خود مصرف میشوند و در مورد مزیتهای پولی تایم و تسمه تایم مواردی را نام میبریم.

 

مزایای پولی تایم و تسمه تایم

  1. مصرف و اتلاف انرژی بسیار پایینی دارد.
  2. نیاز فراوان به روغنکاری ندارد.
  3. بدون صدا و داشتن عملکرد کم صداست.
  4. بسیار قیمت مناسب و مقرون به صرفه دارد.
  5. ایراد سرخوردن در زمان کار را ندارد.

 

قابلیتهای پولی تایم و تسمه تایم ها

 

1در پولی تنظیم تایم حرکت قسمتهای مختلف دستگاه (البته قبلا توسط چرخ دنده و زنجیر صورت میگرفت.)

2-منتقل کردن نیرو (سابق بر این  تسمه پروانه های متداول این کار را انجام میدهند.)

3-دارای هزینه کمتری را در مقابل دیگر سیستمها دارند.

 پولی تایم در حالت ساده ترین نوع خود شامل یک رینگ شیار دار با مقطع v شکل یا o شکل یا رینگ تخت و مسطح است که غالبا با تسمه های لاستیکی برای جابه جا کردن قدرت از موتور به بار استفاده میشود. کار تسمه و پولی تایم به طور مثال در انواع دستگاههای سی ان سی(CNC)، موتورهای اصلی اکسترودرها و بسیار موارد دیگر دیده می شود و در اینجا کاربرد پولی ساده با تسمه بررسی شد و غالبا از مزایای این روش ارزان و به صرفه بودن است اما یک عیب وجود دارد و آن سر خوردن تسمه از روی پولی در هنگام زیاد شدن فشار یا گرم و شل شدن تسمه تایم می باشد و به خاطر همین باید دقت کرد تا در هنگام تسمه کاملا محکم رگلاژ شود تا از سر خوردن بیشتر آن جلوگیری گردد البته لازم به ذکر است این موضوع باعث فشار بسیار به یاتاقانها  و کاهش طول عمر آنها میشود. در این حالت ضریب انتقال نیرو معمولا کم است (در حدود %50) و به فشار تسمه بر روی پولی تایم و ضریب اصطحکاک بین پولی و تسمه بستگی دارد گاهی این سر خوردن و لغزندگی نقش یک فیوز مکانیکی یا کلاج را داشته و از گریپاژ و هنگ کردن در هنگام اضافه بار جلوگیری میشود. از پولی تایم در مواردی که نیاز است نسبت دور، بین موتور و بار کاملا ثابت حفظ گردد و حتی ضریب انتقال قدرت زیاد و حداکثری شود به کار میرود. گاهی پولی تایمینگ ها (timing pulley)  با نام پولی سنکرون (synchronous pulley) هم معرفی شده است که به شکل دندانه دار و با گامها (pitch) و فرمها (profile) متنوع و گوناگون درست شده است و مانند زنجیر نسبت تقریبا ثابتی را بین موتور و بار ایجاد کرده و ضریب انتقال قدرت در آنها نزدیک به %100 است.

شرکت تام باهر از سابقه بالایی در این صنعت نیز برخوردار است که با تجهیزات مدرن و به روز باکیفیت بالا اقدام به عرضه محصولات خود مینماید. همواره مشتریان در صنعت و بازار ما را با کیفیت و تعهد به یاد دارند. کوپلینگ باهر با کیفیت که برای اتصال بین دو شفت به یکدیگر از آن استفاده و بهره می رود. بعنوان مثال یکی از موارد استفاده از آن در دستگاه های سی ان سی CNC است. کوپلینگ عرضه شده در شرکت تام باهر با دستگاه های جدید و مدرن و در انواع مختلف مناسب برای استفاده در دستگاه ها و کارکرد های مختلف و غیره استفاده می شود. شرکت تام باهر عرضه کننده کلیه محصولات سیستمهای متحرک خطی، انواع بال اسکرو باهر و تنها نمایندگی انحصاری جی تن(GTEN) از تایوان میباشد. مشتریان گرامی برای اطلاعات فنی و دیدن نقشه های سه بعدی بال اسکرو میتوانند از سایتهای شرکت نیز بازدید نمایند، البته محصولات تام باهر دارای تنوع بالایی است و شامل :بال اسکرو، ریل و واگن، دنده شانه ای، لینیر گاید STAF، پولی تایم، پروفیل آلومینیوم، انرژی چین، کوپلینگ باهر، لوازم سی ان سی، سرو موتور و.......است که با برند باهر ارائه میگردد. در محصول لینیر گاید هم ما دارای نمایندگی STAF از تایوان هستیم.