نحوه کار ریل و واگن (لینیر گاید ها)

9 / 10
از 1601 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 27 تير 1400 |

 

 

نحوه کار ریل و واگن (لینیر گاید ها)

نحوه کار ریل و واگن به این صورت است که باید در نهایت یک حرکت خطی را بسازد و لینیر گاید ها یا ریل و واگن از ضروری ترین محرک های خطی هستند. لینیرگاید برای نگهداری بار مکانیکی در جهت حرکت خطی مورد استفاده قرار می گیرد. این حرکت خطی بر روی ساچمه ها انجام گرفته و حرکت این ساچمه ها به صورتی می باشد که در داخل یک بلوک و توسط یک مسیر بسته همراه با غلتش امکان حرکت خطی دقیق را ایجاد می کند. این سیستم عملکرد برای انواع دستگاه ها و میزهای CNC استفاده می شود. نیرویی که ریل و واگن خطی در زمان توقف بلوک متحمل می شود را ظرفیت بار استاتیکی می گویند و ظرفیتی که قادر به تحمل بلوک در زمان حرکت باشد را ظرفیت بار دینامیکی گویند. برای به حرکت درآوردن قطعات بال اسکرو ها بهتر است آنها را روانکاری کنیم. گریس یک لایه روغن را بر روی سطح فلز تشکیل می دهد و این عمل سبب کاهش سایش و اصطکاک می شود و موجب عمر بیشتر و عدم زنگ زدن آن میگردد.

 

ریل و واگن خطی چیست ؟

مسیر تعیین شده که بلوک بر روی آن حرکت می کند و از فولاد کربنی ساخته شده است، نوعی ریل می باشد. زمانی که بار بر روی میز وارد می شود، در جهت های مختلف (طولی، عرضی، عمودی) تغییر جهت می دهد و یک نیروی کششی دریافت می کند که به آن بار لحظه ای می گویند.

 

خصوصیات ریل و واگن های خطی

● دارای آب بندی مناسب
● از جنس فولاد ضد زنگ ساخته شده
● دارا بودن سایز و اندازه استاندارد بین 5 تا 65 میلیمتر
● داشتن قابلیت تحمل گشتاور از 0 تا 0.9 کیلو نیوتون متر
● دارا بودن سطوح صیقلی با حداقل نویز
● داشتن دقت موقعیت مکانی بالا
● توانایی تحمل ظرفیت بار در جهت های مختلف
● نصب ساده
● قابلیت تعویض
● دارای طول عمر بالا و مفید
● توانایی حرکت سریع با نیروی کم
● روغن کاری راحت

شرایط انتخاب ریل و واگن خطی مناسب

1 – شناسایی شرایط
2 - بررسی کردن نوع و سری ریل و واگن خطی با استفاده از نمونه های موجود در بازار
3 - در نظر گرفتن اندازه طول و عرض ریل های واگنی و تعداد واگن ها
4 – تخمین حداکثر بار قابل حمل توسط واگن
5 – انتخاب دقت قابل دسترس توسط ریل واگنی

 

محصولات شرکت تام باهر

شرکت تام باهر وارد کننده و عرضه کننده انواع محصولات و لوازم مکانیکال مربوط به دستگاههای CNC نظیر بال اسکرو، بال بوش، پولی تایم، پروفیل آلومینیوم (شامل پروفیل آلومینیوم شیاردار)، انواع شفت (شفت پایه دار / شفت LM/ شفت بدون پایه)، ریل و واگن (لینیر گاید)، دنده شانه ای ( دنده شانه ای مورب)، کوپلینگ (کوپلینگ SRJ)، انرژی چین (محافظ کابل) و هم چنین محصولات الکتریکال دستگاههای صنعتی شامل سرو موتور و استپ موتور با برند JMC-BAHER می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با مهندسین و کارشناسان فنی ما در این زمینه با شماره های موجود در سایتهای تام باهر تماس حاصل نمایید. شرکت تام باهر علاوه بر ثبت برند باهر، نمایندگی برندهای GTEN از تایوان در بال اسکرو، نمایندگی انحصاری برند STAF کشور تایوان در لینیر گاید، نمایندگی انحصاری برند GAMBINI از کشور ایتالیا در دنده شانه ای و نمایندگی سرو موتور و استپ موتور JMC-BAHER را دارا می باشد.

 

قیمت ریل و واگن (لینیر گاید ) ˸

برای مصارف مختلف با توجه به مقدار و اندازه به کار رفته شده قیمت آن متغیر می باشد. بیشتر لینیر گاید های خطی با مکانیسم روانکاری داخل بلوک تجهیز شده اند که این یک مزیت خوب می باشد از آن جهت که تعمیرات مورد نیاز برای کاربران لینیر خطی را کاهش می دهد. نکته قابل توجه این است که محل روانکاری گریس را مجددا پر کرده تا بلوک عمر بیشتری داشته باشد.

 

مزایای استفاده از لینیر گاید ها

● داشتن عمر بالا
● اصطحکاک کم
● دقت بالای بلوک
● بارگیری یکسان

مواردی که باید در زمان انتخاب لینیر گاید ها به آن توجه کنیم :

1 – بار استاتیک لحظه ای مجاز
2 - بار استاتیکی پایه
3 - ضریب ایمنی بار دینامیکی
4 - اصطحکاک
5 – روغن کاری
6 – بارهای کاربردی

 

راهنمای استفاده از لینیر گاید ها :

● از جداکردن قطعات خودداری نموده، این عمل باعث ورود اجسام خارجی به داخل مسیر های مشخص شده می شود که در نهایت منجر به آسیب رساندن به آنها می شود.
● واگن های لینیر گاید ها، از قطعات مختلف پلاستیکی تشکیل شده که در مواقع تمیز کردن برای جلوگیری از آسیب های احتمالی بهتر است در معرض مواد آلی قرار نگیرند.
● از سقوط اشیاء بر روی واگن ها که سبب آسیب به مسیر های راهنما می شود جلوگیری کنید.