شفت (shaft)

9 / 10
از 4000 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 3 مرداد 1400 |

شفت (shaft)

شفت یکی از اجزا سیستم چرخشی دستگاه می باشد، که معمولا سطح مقطع آن دایره ایست و به منظور انتقال نیرو از یک بخش به بخشی دیگر، یا انتقال نیرو از ماشین تولید کننده انرژی به ماشین جذب انرژی مورد استفاده قرار می گیرد. اجزای مختلفی مانند چرخ و چرخ دنده (بلبرینگ ها )بر روی آن نصب می شوند.

انواع شفت

شفتها عمدتا به دو نوع تقسیم می شوند.

1)شفت انتقال دهنده، که برای انتقال انرژی، بین منبع نیرو و ماشین جذب نیرو استفاده می شود. مانند شفت کانتر و شفت خطی.
2)شفت جدایی ناپذیر، که جز جدایی ناپذیر دستگاه ها در صنعت می باشد. مانند میل لنگ.

shaft


شفت های معمولی، از جنس فولاد سبک هستند. در مواقعی که نیروی بالا مورد نیاز باشد، از فولاد آلیاژی مانند، نیکل، کروم نیکل یا فولاد کروم وانادیوم استفاده می شود. شفت ها به طور کلی توسط نورد یا چرخش داغ شکل می گیرند و توسط کشش و چرخش سرد و سنگ زنی به اندازه مورد نظر در می ایند.


شفت در غالب های مختلف و موارد گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از شفت ها در تراشکاری به عنوان مواد خام به کار گرفته می شوند ولی بعضی از آن ها سنگ خورده و صیقلی می شوند و بدون تراشکاری، در صنعت استفاده می شوند. سخت ترین شفت ها شفت فولادی هستند که با فرآیند دمایی بالا سخت شده اند و سطح آن با لایه های کروم پوشانیده شده. تراشکاری شفت های فولادی بسیار سخت است و الماس های براده برداری خاص می خواهد. این نوع شفت بیشتر در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

شفت ها با دو پایه نگهدارنده به دستگاه یا میز ثابت می شوند و بلبرینگ های خطی بر روی آن ها حرکت می کنند. البته گاهی نیز با توجه به نیاز طراح، بلبرینگ های خطی در بعضی از موارد بلبرینگ ها ثابت می شوند و شفت در داخل آن ها حرکت رفت و برگشت انجام می دهند و با توجه به اینکه دقت این شفت ها در حدود میکرون است و همچنین بلبرینگ های خطی و بال بوشینگ های ساچمه ای امکان لق شدن آن ها بسیار کم می شود، استفاده از این نوع شفت ها در دقت دستگاه بسیار موثر است. شفت ها انواع مختلفی دارند و در شکل های مختلفی عرضه و در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید شفت مورد نیاز کار خودتان را از فروشگاه تام باهر تهیه کنید.

اصول کلی طراحی شفت

برای کاهش جابه جایی شفت در حین کار، طول سر شفت بایستی حتی الامکان کوتاه باشد.
برای شفتهای بسیار بلند که چندین بخش باربر روی آنها نصب می شوند ممکن است لازم شود، بیش از دو یاتاقان بکارگرفته شود. در حالت کلی قطر شفت در وسط بیشتر است و قطر آن با حرکت به سوی دو سر شفت به صورت پیوسته و پلکانی کاهش می یابد تا امکان خارج کردن اجزاء وجود داشته باشد. در مواقعی که پایین بودن وزن شفت در طراحی مهم باشد، از شفتهای توخالی استفاده می شود تا وزن آن کم شود.
بهتر است شفتها تنها یکی از یاتاقانها بارهای محوری را تحمل کند تا امکان استفاده در طولهای بلندتر فراهم گردد و مانع از ایجاد تنشهای ناخواسته محوری در شفت در اثر انبساط ناشی از تغییرات دما شوند. شفت برند باهر، در دو نوع پایه ای و بدون پایه عرضه میشود. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره مشخصات فنی و لیست قیمت شفت می توانید با تیم فنی فروشگاه تام باهر تماس بگیرید.