ريل و واگن(لينيرگايد) تام باهر

9 / 10
از 1000 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 27 تير 1400 |

 

ريل و واگن ، لينيرگايد تام باهر

ريل واگن، لينيرگايد تام باهر (هدايت خطي)، که با نام ريل واگن شناخته می شود، شامل يك بلوك (block) و يك سيستم ريل(rail) مي باشد كه به پشتيباني حركت دستگاه كمك مي كند.

تاریخچه ریل و واگن ، لینیر گاید

اختراع و تکامل لینیر گاید، ریل و واگن در سال 1932 توسط یک شرکت مستقر در خارج از فرانسه اختراع و ثبت شد. فولاد اولین نوع از مواد استفاده شده در رولبرینگ ها (به دلیل حرکت خطی دقیق و صاف) بوده است. با این وجود، در حالی که یک شرکت آمریکایی به نام تامسون اولین رولبرینگ را در بال اسکرو های خود با نوع ساچمه گردشی در سال 1946 به فروش رسانده است. سال ها بعد شرکت ها، گاید خطی یا همان ریل و واگن خطی نوآورانه و تکامل یافته امروزی را ارائه دادند.

ریل و واگن در تام باهر

شرکت تام باهر با وارد کردن انواع لوازم سی ان سی از جمله بال اسکرو، لوازم سی ان سی، کوپلینگ، پروفیل آلومینیوم، پولی تایم، سرو موتور، انرژی چین ،لینیر گاید، ریل و واگن، دنده شانه ای، کوپلینگ SRJ، شفت، کوپلینگ آلومینیومی، پروفیل آلومینیوم شیار دار، بال بوش، سرو موتور و ......... توانسته در بازار ایران بهترین محصولات را با مناسبترین قیمت به متقاضیان محصولات خود ارائه دهد و برا ی مشتریان خود تا حد امکان بهترین خدمات را عرضه کرده است. شرکت تام باهر دارای برند ثبت شده باهر می باشد که طی سالهای گذشته مشتریان گرامی با این برند مطرح آشنا شده اند و تام باهر دارای چندین نمایندگی معتبر در محصولات مختلف می باشد.

- در بال اسکرو دارای برند باهر و GTEN می باشد. برند GTEN از کشور تایوان است.
- در لینیر گاید دارای دو برند باهر و STAF می باشد. برند STAF از کشور تایوان اخذ شده است.
- در دنده شانه ای دارای دو برند باهر و GAMBINI می باشد. GAMBINI از کشور ایتالیا می باشد.
- در سرو موتور دارای برند BAHER-JASD می باشد . 

در بازار صنعت جهانی لینیر گایدهای متنوعی تولید و عرضه میشود همه روش کار یک شکلی دارند و تنها از لحاظ کیفیتی و اندازه گاهی دارای تفاوت هستند. در بازار ایران برندهای زیادی دیده میشود. شرکت تام باهر نیز چند برند ریل و واگن عرضه میکند. تام باهر توانسته برند باهر را ثبت نماید و لینیر گاید(ریل و واگن) باهر را در اختیار مشتریان قرار دهد وعلاوه بر آن نمایندگی STAF از تایوان را کسب نماید. لینیر گاید STAF از برندهای معروف تایوانی در ایران است که شرکت تام باهر دارای آن است.

میزان دقت لینیر گاید ( ریل واگن )

بر اساس دقت عمل واگن ها که روی ریل ها حرکت می کنند، دقت حرکت مورد نیاز با یک درجه دقیق مشخص، مانند P5 یا PN بیان می شود. این اطلاعات مربوط به نوع ماشین (کاربرد) مانند ماشین ابزار، سیستم حمل و نقل یا دستگاه اندازه گیری است. که برای ریل و واگن استفاده می شود (منظور سری های مختلف محصول). به طور کلی، این اطلاعات برای انتخاب لینیر گاید مناسب، مفید است. بلبرینگهای ساچمه فولادی امکان حرکت برای سیستم گاید خطی که در دفعات بالا گردش دارند را فراهم میکند.
مقدار نیرویی که گاید خطی ( ریل و واگن خطی ) می تواند تحمل کند در زمانی که بلوک حرکت نمی کند را ظرفیت بار استاتیکی می گویند. مقدار نیروی که گاید خطی(ریل و واگن خطی) می توانددر زمانی که بلوک در حال حرکت است تحمل کند ظرفیت بار دینامیکی می گویند.

روانکاری ریل و واگن خطی

روانکاری برای روان کردن حرکت گایدها یا ریل و واگن ها و حرکت دادن قطعات بال اسکرو اعمال می شود. یک لایه گریس روی سطح فلز را تشکیل می دهد تا باعث کاهش سایش و اصطکاک شود، که در نتیجه موجب عمر طولانی تر و جلوگیری از زنگ زدن میگردد. اسلایدهای خطی (ریل) نیاز به نگهداری منظم و روغنکاری با توجه به شرایط استفاده آنها دارند. بلوک که در امتداد مسیری حرکت می کند که از دستگاه یا کاربرد آن پشتیبانی می کند. ریلهای متحرک را در درون بلوک قرار میدهند که در اصطلاح بلوک گاید خطی گفته می شود.

اطلاعات موردنیاز برای انتخاب انواع لینیرگاید

این اطلاعات شامل ساختار ماشین آلات و جنبه های مربوط به ساخت و ساز آن ها از جمله ابعاد محلی که گایدهای خطی در آن نصب شده است، موقعیت ها و جهت های نیروهای خارجی و غیره پوشش می دهد. این اطلاعات لازم برای انتخاب گایدهای خطی خاص است.

o گام فاصله سوراخ تا سوراخ که بر روی ریل خطی دیده می شود.
o عمر مورد نیاز در فاصله کل جابجایی (به عنوان مثال، 5000 کیلومتر) بیان می شود.
o مدت زمانی که گاید خطی می تواند قبل از شکست، ساعت ها مقاومت کند را عمرلینیر گاید خطی می گویند.
o سرعت نسبی میز (واگن ها) در برابر ریل است. به عنوان مثال، 100 متر بر دقیقه بیان می شود.
o فاصله ای که یک میز نصب شده روی واگن ها برای جابجایی نیاز دارد را کورس می گویند.

مزایای استفاده از ریل و واگن ، لینیرگایدها

به دلیل طول عمر طولانی این قطعات، می تواند رنج گسترده ای از بارها بسته به کاربرد را تحمل کند. اصطکاک کم بین بلوک و ریل با بلبرینگ، باعث دقت بالای بلوک می شود. بارگیری یکسان در چهار جهت و یک پیش بار به مقدار کافی که صلبیت زیادی را برای گاید خطی ممکن می سازد.

معایب استفاده از ریل و واگن ها

برای کاربرد های عمودی کارایی لازم را ندارد. چند چیز برای بررسی ریل و واگن خطی شما وجود دارد که باید از آن اجتناب کنید. به طور منظم در ماشین آلات مشکلاتی مانند خوردگی ریل، بریدگی در ریل یا سایش می توانند اتفاق بیفتند. این آسیب های مختلف می تواند به دلیل مراقبت ضعیف سیستم، عدم تعادل بیش از حد، چسبیدن مواد مختلف به ریل یا روانکاری ضعیف باشد. راه آسان برای رفع این نوع مشکلات این است که تعمیر و نگهداری واگن ها و ریل ها را با دقت و منظم انجام دهیم و از نصب و راه اندازی آن ها همانطور که در دستورالعمل ها اشاره شده، اطمینان حاصل کنید.

قیمت ریل و واگن ، لینیرگاید

قیمت لینیر گاید وابسته به اندازه و مواد به کار رفته در آن است. برای کاربرد هایی با ظرفیت بار بالاتر، به طور عمده به یک واگن خطی بزرگ نیاز دارید. در این صورت واگن بزرگتر و یا ریل با ابعاد بزرگتر مورد نیاز می باشد که این مساله قیمت ریل و واگن را افزایش می دهد.
اکثر گایدهای خطی با مکانیسم روانکاری درون بلوک مجهز شده اند. این یک مزیت بزرگ است زیرا اساسا تعمیرات لازم برای کاربرد گاید خطی را کاهش می دهد. نیاز اصلی این است که فقط روانکاری با گریس انجام شود تا بلوک عمر طولانی تری داشته باشد. اگر چه روانکاری باعث کاهش هزینه نگهداری می شود اما گایدها هنوز باید از زائده های اضافی پاک شوند تا منجر به خرابی آن نشود.

تاثیر عوامل محیطی بر گاید خطی

محیط کاری یک گاید خطی وابسته به استفاده از آن است. احتیاط هایی باید برای محیط های مختلف انجام شود. گایدهای خطی به دلیل تعداد بالای گردش رولبرینگ ها، باید یک محیط کاری بدون زائده و تمیز داشته باشند. این رولبرینگ ها ممکن است روانکاری خود را به دلیل وجود گرد و خاک در ریل از دست بدهند. اگر چه در برخی از کاربرد ها، ایجاد محیطی تمیز ممکن نیست، گزینه ای برای ارتقاء روانکاری می تواند به یک گاید خطی برای افزایش طول عمر گاید در یک محیط کثیف اضافه شود.

شرکت تام باهر وارد کننده انواع لوازم سی ان سی