بال اسکرو

9 / 10
از 500 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 13 تير 1400 |

 

بال اسکرو

بال اسکرو در حقیقت یک ابزار و وسیله مکانیکی بوده و جهت تبدیل حرکت چرخشی به خطی به کار میرود و دارای پایین ترین سطح اصطحکاک می باشد همانطور که اکثر مشتریان و مصرف کننده گان لوازم سی ان سی از جمله بال اسکرو میدانند طرز کار بال اسکرو مانند سیستم پیچ و مهره می باشد که در ساختار آن گوی به عنوان مهره و شفت رزوه شده مانند پیچ عمل میکند به طوری که شفت رزوه شده مسیر حرکت پیچ را تعیین کرده و در آن ساچمه ها در قسمت گوی در حال چرخش هستند و این عمل باعث عدم ایجاد تماس بین مهره و پیچ می شود و این عمل باعث کاهش اصطحکاک بین پیچ و مهره میگردد که از مزایای بال اسکرو میباشد.

 به عنوان مثال بال اسکرو از جمله قطعاتی است که در پرینترهای سه بعدی بسیار کاربرد دارند و این قطعه از نظر فنی و ظاهری دارای یک مهره میانی میباشد که با انجام حرکت پیچ و بال اسکرو باعث ایجاد حرکت چرخشی می گردد. این چنین حرکتی در ایجاد یک گشتاور صحیح در دستگاه نقش مهمی دارد. این مکانیزم بال اسکرو مثل یک پیچ تغذیه کننده با بازدهی بالا عمل میکند.

شناخت و کاربرد بال اسکرو

در اینجا به چهار کاربرد بال اسکرو اشاره میکنیم و مقایسه ایی کوتاه با لیداسکرو هم خواهیم داشت:

1-تحمل بارهای سنگین: بال اسکرو با وجود ساچمه های فلزی که کار چرخش را انجام میدهند برای تحمل بار وارد شده ظرفیت بالاتر و بیشتری دارند اما در قطعاتی مثل لید اسکرو که اغلب از مهره هایی با جنس برنز هستند با افزایش بار ورودی اصطحکاک ایجاد شده و این امر باعث کاهش چرخه کاربرد میگردد.

 

2-میزان دقت بالاتر: در انواع بال اسکرو ها مخصوصا در بال اسکرو باهر و بال اسکرو جی تن(GTEN) که در شرکت تام باهر عرضه میگردد واکنش شدید بین مهره و پیچ را کاهش داده و یا به صفر میرساند که این کار را با بهره گیری از ساچمه های با قطر کمی بزرگتر از فضای بین محل عبور پیچ و مهره است انجام میگیرد. بر خلاف بال اسکرو در لیداسکرو ما با واکنش شدید (پس زدن یا عقب گرد )بین پیچ و مهره رو به رو هستیم. پس اگر کمی وقت صرف انتخاب بال اسکرو مناسب نماییم میتوانیم با توجه به معیارهایی که گفته شد بهترین خرید را داشته باشیم.

3-بهره وری بالا: در بال اسکرو عوامل چرخنده مانند ساچمه ها بر نقطه تماس در تحمل بار تکیه دارد اما در لیداسکرو عناصر کشویی مانند پیچ و مهره بر خط تماس تکیه دارد. در بال اسکرو نقطه تماس اصطحکاک کمی دارد  که در نهایت بهره وری بالاتری نسبت به لید اسکرو خواهد داشت.

طبق تحقیقات تجربی و علمی ثابت شده بهره وری بال اسکرو تقریبا 90 درصدیا بیشتر از 90 درصد است اما اگر با لید اسکرو مقایسه کنیم بهره وری لیداسکرو در حالت نرمال کمتر از 50 درصد است. در اینجا به این نتیجه میرسیم که هر چقدر بهره وری بال اسکرو بالا باشد بنابراین به گشتاور موتور کمتری نیاز می باشد.

 

4-چرخه وظیفه مورد تقاضا :در مورد این گزینه بیشترین سرعت در  لیداسکرو و بال اسکرو به وسیله سرعت بحرانی پیچ محدود میگردد. اما در بال اسکرو چون وجود اصطکاک کمتر به طور قطعی در طراحی بال اسکرو به این معنی می باشد که گرمای کمتری تولید میکند، پس دارای ایستادگی و میزان مقاومت بالا بوده بنابراین چرخه عمر بیشتری نسبت به لید اسکرو را دارند.پس در هنگام انتخاب بهترین بال اسکرو و لیداسکرو مناسب به گزینه چرخه و تولید گرما باید دقت فراوان گردد.

در خصوص کیفیت بال اسکروهای موجود در بازار بایستی دقت کرد. شركت تام باهر با دارا بودن تيم فني متخصص در ارائه خدمات و ارائه انواع محصولات خطي به ويژه انواع سيستم بال اسكرو، بال سكرو باهر Baher و بال اسكرو جي تن gten تایوان مي باشد. شما مي توانيد براي دريافت اطلاعات بيشتر درباره سيستم بال سكرو و خريد بال اسكرو با فروشگاه تام باهر تماس بگيريد. 

 شرکت تام باهر از سابقه بالایی در این صنعت برخوردار است که با تجهیزات مدرن و به روز و با کیفیت بالا اقدام به عرضه محصولات خود مینماید. همواره مشتریان در صنعت و بازار ما را با کیفیت و تعهد به یاد دارند. کوپلینگ باهر که برای اتصال بین دو شفت به یکدیگر از آن استفاده و بهره می رود و از موارد استفاده از آن در دستگاه های سی ان سی CNC است. کوپلینگ عرضه شده در شرکت تام باهر با دستگاه های جدید و مدرن و در انواع مختلف مناسب برای استفاده در دستگاه ها و کارکرد های مختلف استفاده می شود. شرکت تام باهر وارد کننده و عرضه کننده کلیه  محصولات سیستمهای متحرک خطی، انواع بال اسکرو باهر و تنها نمایندگی انحصاری جی تن(GTEN) از تایوان میباشد. مشتریان گرامی برای اطلاعات فنی و دیدن نقشه های سه بعدی بال اسکرو میتوانند از سایتهای شرکت نیز بازدید نمایند، البته محصولات تام باهر دارای تنوع بالایی است و شامل: بال اسکرو، ریل و واگن، دنده شانه ای، لینیر گاید STAF، پولی تایم، پروفیل آلومینیوم، انرژی چین، کوپلینگ باهر، لوازم سی ان سی، سرو موتور،.......است که با برند باهر ارائه میگردد. در محصول لینیر گاید هم ما دارای نمایندگی STAF  از تایوان هستیم.

 

پارامترهای تاثیر گذار در انتخاب بال اسکرو

1-         نرخ بار استاتیکی پایه

2-         قیمت و نرخ بار دینامیکی پایه

3-         محاسبه مقدار سرعت بال اسکرو

4-         اندازه گیری مقدار نیروی ماکزیمم جهت بال اسکرو

5-         اندازه گیری ضرایب اطمینان برای بال اسکرو

6-         اندازه گیری و محاسبه بار کششی مجاز

 

نحوه انتخاب بال اسکرو

1-         اندازه بار مکانیکی وارد شده

2-         دقت لازم در زمان حرکت

3-         شرایط محیطی

4-         محل مورد نظر در زمان نصب

 

در انتخاب بال اسکرو مناسب و با کیفیت علاوه بر موارد فوق عواملی مبنی بر مزایا و معایب بال اسکرو نیز تاثیر گذار است.

 

مزایای بال اسکرو

1- اصطکاک پایین

2- دقت بالا

3- دارای بهره وری بالا

4- نیروی کمتر برای پیشروی

5-دمای پایین عملکرد

6-دارای عمر طولانی

7-کارکرد دارای سیکل طولانی و پیوسته

8-تحمل بارهای سنگین

 

معایب بال اسکرو

1-بال اسکرو سیستم خود نگهدار یا خود قفل ندارد.

2-نیاز به موتور با سرعت ثابت

3-بسیار حساس به آلودگی

4-حساس به ضربه یا احیانا زمین خوردن هر چند سطحی

5-هزینه بالا