اسپيندل موتور

9 / 10
از 2 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 3 مرداد 1400 |

اسپيندل موتور


اسپيندل موتور يك موتور الكتريكي و جزء خانواده موتورها در سري AC و یکی از اجزای اصلی دستگاههای سی ان سی محسوب مي شود. اسپيندل موتور ها  دقت بالا و قابليت اطمينان بالايي دارند كه براي چرخش شفت در دستگاه هاي CNC مورد استفاده قرار مي گيرد. كه اغلب سرعت بالايي دارند و بلبرينگ هاي سراميكي در داخل آنها  به كار رفته است.
از قطعات اسپيندل موتور، بلبرينگ، هسته و پوسته موتور مي باشد كه مزیت نسبت به موتور هاي ديگر، دوام عمر اسپيندل در دور بالا و كيفيت قطعات مي باشد.


كاربرد اسپيندل موتور


از اسپيندل موتور در صنايع مختلف از جمله صنعت چوب و نه فقط در دستگاه هاي سي ان سي مورد استفاده قرار مي گيرد، كه وظيفه آنها براده برداري مي باشد و سهم مهمی در سرعت، دقت و کیفیت ماشینکاری دستگاه‌های سی ان سی دارد.
اسپيندل شباهت زيادي به موتور کولر آبی دارد. البته این دو دستگاه در قطعات بکار رفته مانند یاتاقان‌ها و حتی میزان دقت ساخت، تفاوت‌های اساسی با هم دارند اما در کل در یک خانواده قرار می‌گیرند.


اسپيندل موتور چیست؟


اسپيندل در لغت به معناي چرخنده است، از اين رو كار اسپيندل موتور، چرخاندن سريع قطعات و ابزارات دستگاه مي باشد. اسپيندل به شفت متصل مي شود اما  معمولا به تمام سیستم چرخشی و تمام محورهای یک ماشین سی‌ان‌سی، که دوران می‌کند، اسپیندل گفته می‌شود. اسپیندل اصلی دستگاه، موتوری است که برای چرخاندن ابزار کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اسپيندل ها بسته به نيروي چرخشي، سرعت نهايي و سيستم تغذيه آنها انواع مختلفي دارند، براي مثال در دستگاه‌های تراشکاری اسپیندل فرعی، محور دواری است که قطعه را می‌چرخاند.

سرعت اسپيندل موتور ها ،مختلف  است، قيمت اسپيندل موتور نيز بسته به نوع كاربرد آن متفاوت مي باشد. سرعت آنها مي تواند از ١٠٠٠ تا ١٢٠٠٠ دور در دقيقه باشند. هرچه سرعت اسپیندل بیشتر باشد، راحت‌تر براده‌برداری نموده و کیفیت کار نیز بالاتر خواهد بود؛ اما گرمای تولیدی نیز بیشتر و در نتیجه عمر ابزار کار نيز کاهش می‌یابد.

قدرت  اسپیندل موتور، قدرت  یک دستگاه سی‌ان‌سی محسوب می‌شود و هر چقدر این مقدار بیشتر باشد، دستگاه توانایی براده‌ برداری از قطعه‌ی بزرگتر با سرعت بیشتری را خواهد داشت. البته معمولا با افزایش قدرت، سرعت کاسته می‌شود. از این رو انتخاب اسپیندل مناسب در طراحی دستگاه  بسیار پر اهمیت میباشد.

البته قدرت بالا، هزينه خريد بالا براي مصرف كننده و انرژي بيشتري را براي دستگاه دارد، كه در بيشتر کاربردها نیازی به قدرت ‌های بالای اسپیندل‌ موتور نیست. برای مثال برای دستگاه سی ان سی چوب، قدرت ۳ کیلووات و بیشتر، برای اسپیندل موتور دستگاه سی ان سی طلا، قدرت ۰٫۷ کیلووات و بیشتر و برای کار سنگ قدرت ۵ کیلو وات به بالا توصیه می‌شود. البته این اعداد پیشنهادی بوده و خریدار بر اساس کاربرد خود تصمیم گیری خواهد نمود.

سرعت اسپيندل موتور

اسپيندل موتور جزء خانواده موتورهای AC  مي باشد كه برای سرعت‌های بالا طراحی شده‌اند و همچنان سعی در این است که سرعت‌ آن‌ها با پیشرفت تکنولوژی افزایش یابد. کیفیت و سرعت کار دستگاه به سرعت اسپيندل بستگی دارد. از مضرات سرعت‌های بالا، شکست ابزار کار و صدای بالا می باشد.

دستگاه‌های سی‌ان‌سی برای کاربردهای مختلفي به‌کار می‌روند؛ مثلا در صنایع طلا‌سازی نسبت به صنايع چوب، تفاوت زیادی در سرعت و قدرت اسپیندل موتور در دستگاه می‌باشد. برای قطعه‌کارهای با سختی بالا، سرعت بالا اصلا توصیه نمی‌شود. برای صنعت طلاسازی بیش از هرچیز دقت کار و ظريف كاري  مورد توجه مي باشد. اسپیندل موتورها در سرعت‌های مختلف تولید و استفاده می‌گردند، به عنوان مثال در صنعت چوب‌بری، اسپيندل با سرعت خیلی زیاد (بیش از ۳۶۰۰۰) چوب را می‌سوزاند و رنگ سطح را تغییر می‌دهد بنابراین برای سی ان سی چوب، سرعت بین ۱۸۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ دور در دقیقه توصیه می‌شود. برای دستگاه سی ان سی طلا، سرعت و جلای سطح ماشینکاری، باهم رابطه‌ی مستقیم دارند که نهایت تا ۶۰۰۰۰ دور در دقیقه هم در ایران استفاده می‌شود،برای سی ان سی طلا، سرعت ۲۴۰۰۰ دور در دقیقه و بیشتر، و برای سی ان سی سنگ، سرعت ۱۸۰۰۰ تا ۲۴۰۰۰ دور در دقیقه پیشنهاد می‌گردد.

امروزه اسپیندل موتورها با برند هاي مختلف در بازار عرضه مي شوند. شركت تام باهر اسپيندل موتور با كيفيت را با قدرت و سرعت هاي متفاوت عرضه مي كند. برند باهر در همه محصولات وارداتی به ثبت رسیده است و بسیار پر طرفدار است. براي دريافت اطلاعات بيشتر درباره خريد اسپيندل موتور و قيمت اسپيندل موتور مي توانيد، با شركت تام باهر، شماره تماس هاي موجود در سايت تماس حاصل فرماييد.