کوپلینگ

9 / 10
از 14601 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 3 مرداد 1400 |

کوپلینگ


کوپلینگ coupling یکی از اجزای بسیار مهم ماشین آلات صنعتی است، در این مقاله با کار کرد کوپلینگ ها آشنا می شویم. در ماشین آلات صنعتی به ویژه در دستگاه های CNC، موتور نیروی محرک دستگاه می باشد و نیروی لازم را برای تبدیل و ایجاد حرکت تولید می کند. کوپلینگ coupling وسیله ای است که برای اتصال دو شفت به منظور انتقال قدرت می باشد، و به نوعی رابط بین محرک و متحرک است. کوپلینگ ها با اتصال دو شفت مانع جدا شدن آن ها حین کار می شوند، در صورتی که میزان چرخش دستگاه بالا باشد، شفت ها دچار لغزش و یا جدایی می شوند.

در بسیاری از دستگاه ها برای انتقال نیروی موتور به متحرک از قطعات مختلفی استفاده میشود که کوپلینگ یکی از این قطعات است. بنابراين كوپلینگ ها يكي از سیستم هاي انتقال قدرت مكانیكي می باشند كه نیروی گشتاوری موتور را از شفت ماشین محرك به متحرك منتقل می كنند و بر اساس ساختمان و اجزایشان، به دو دسته اصلی كوپلینگ های صلب و انعطاف پذير تقسیم می شوند. متحرک ها مانند لینیر گاید و بال اسکرو ها، سیستم های هستند که نیروی گشتاوری را به حرکت خطی تبدیل می کنند. یکی از انواع کوپلینگ ها، کوپلینگ های صلب می باشد که هیچ گونه انعطاف و غیر همراستایی شفت را نمی توانند تحمل کنند. اما كوپلینگ های انعطاف پذیر می توانند تا حدودی ناهم محوری ها را تحمل كنند و به شفت ها اجازه حركت به سمت جلو و عقب را در راستای محوری یا شعاعی بدهند.

انواع كوپلینگ ها با توجه به كاربرد آن ها در دستگاه مورد نظر انتخاب می شوند. همچنین می بایست به طور صحیحی تنظیم و نصب شوند تا از عمر مفید و انتقال قدرت موثر آنها اطمینان حاصل شود. در غیر این صورت ممكن است، بیرینگ ها یا شفت ماشین دچار سایش شده و آسیب ببیند.

هم راستایی

برای انتقال نیرو از ماشین محرك به متحرك توسط كوپلینگ ها، هر دو شفت سیستم متحرک و شفت موتور با یک مقدار قابل قبولی تلرانس می بایست در يك راستا قرار گیرند. به همین دلیل قبل از اتصال دو شفت توسط كوپلینگ باید هم راستایی آن ها مورد بررسی قرار گیرد.
درهر زمانی و به هر دلیلی، كوپلینگ شفت موتور و متحرك در یك راستا قرار نگرفته باشند، اصطلاحا ناهم راستایی یا نا هم محوری شفت ها رخ داده است. ناهم راستایی معمولا به علل مختلفي رخ میدهد، مانند جابه جایی فوندانسیون ماشين، برخورد تصادفی ماشین با قسمت های دیگر، انبساط گرمایی، شل شدن مهره هاي نگهدارنده، انبساط و انقباض دستگاه و نگهدارنده ها و زنگ زدن سیم ها که موجب كاهش بازده دستگاه، تخریب سریع قطعات دستگاه، افرایش تلفات نیرو، افزایش ارتعاشات، داغ كردن ياتاقانها و وقوع بسیاري از خرابي های دیگر که پیش بيني نشده اند، میگردد.

هم راستایی محور شفت موتور و شفت سیستم های متحرک، در دستگاه بسیار حایز اهمیت است، از این رو با توجه به موقعیتی كه محور شفت های ماشین متحرك و محرك نسبت به هم دارند، نا هم راستایی مختلفی بین آنها ایجاد می شود مانند نا هم راستایی هاي موازي و زاويه اي، ناهم راستايي موازيست، نا هم راستایی ترکیبی که در واقع ترکیبی از نا هم راستای زاویه ای که هر کدام از آنها مشکلی را برای دستگاه ایجاد می کنند، علت 60 درصد از خرابي ماشین آلات همین ناهمراستایی ها مي باشد.


نصب و نگهداری کوپلینگ


از الزامات هم راستا کردن مناسب شفت و تنظیم مناسب کوپلینگ: اتصال یا جداسازی کوپلینگ باید آسان باشد. باید شرایطی برای مقداری نا همراستایی بین محور چرخش و شفت ایجاد کرد. هدف اصلی کم کردن نامیزانی هاست تا انتقال نیرو و کار کرد دستگاه بالا رود که باعث افزایش عمر کوپلینگ، بلبرینگ، بال اسکرو و لینیر گاید ها می شود. 

تعمیر و نگهداری و خرابی کوپلینگ ها: انجام بازرسی چشمی، چک کردن نشانه های سایش یا خستگی و تمیزکاری منظم کوپلینگ، بررسی و تعویض منظم روغن در صورتی که کوپلینگ روغن کاری شود. این نگهداری برای بیشتر کوپلینگ ها سالیانه است ولی برای کوپلینگ های موجود در محیط های بد و یا شرایط کاری مشکل، بیشتر انجام می شود.

دلایل اصلی خرابی کوپلینگ:
یکی از دلایل می تواند تعمیر و نگهداری نامناسب، نصب نامناسب، انتخاب کوپلینگ نامناسب، کارکرد فراتر از قابلیت های طراحی باشد.


از نشانه های خرابی کوپلینگ در دستگاه:

1-سر و صدای غیر طبیعی مانند صدای شبیه ترمز ماشین و صدای ضربه.

2- ارتعاش یا تکان زیاد، خرابی در آب بندها که با نشت روغن و یا آلودگی خود را نشان میدهند.
3-یکی از راه های بهبود عمر کوپلینگ، توجه به دلیل خرابی آن و اصلاح آن قبل از نصب یک کوپلینگ جدید می باشد.

از انواع کوپلینگ ها، کوپلینگ انعطاف پذير flex  که کاربردی تر و کارکرد آن بسیار زیاد میباشد. در این نوع کوپلینگ نا هم راستایی بین شفت و متحرک به دلیل انعطاف پذیر بودن، جبران می شود. کوپلینگ ها دارای انواع مختلفی هستند، که در بازار عرضه می شوند.


شرکت تام باهر از قدمت بالایی در این صنعت برخوردار است که با تجهیزات مدرن و به روز و باکیفیت بالا اقدام به عرضه محصولات خود مینماید. همواره مشتریان قدیمی و جدید ما را با کیفیت و تعهد به یاد دارند. کوپلینگ باهر که برای اتصال بین دو شفت به یکدیگر از آن استفاده و بهره می رود. بعنوان مثال یکی از موارد استفاده از آن در دستگاه های CNC است. کوپلینگ عرضه شده در شرکت تام باهر با دستگاه های جدید و مدرن و در انواع مختلف مناسب برای استفاده در دستگاه ها و کارکرد های مختلف و غیره استفاده می شود و با برند ثبت شده باهر عرضه می شود.