سی ان سی (CNC) چیست؟

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 26 خرداد 1400 |

لوازم سی ان سی (CNC) چیست؟

لوازم سی ان سی: این دستگاهها از اوایل دههی ۵۰ میلادی کار خود را شروع کردند. ماشینهای سی ان سی یا همان کنترل عددی (Computer Numerical Control) که فرامین را با استفاده از یک کنترلر یا PC از اپراتور دریافت می‌کنند، از نظر کاربرد دارای انواع گوناگون می‌باشند.

 دستگاه سی ان سی

سی ان سی ها دستگاه‌هایی هستند که امروزه در صنایع بزرگی از جمله ماشین‌سازی، هواپیما سازی، کشتی‌سازی و همچنین چوب‌کاری و کابینت سازی، مبل سازی، لوازم الکترونیک و… کاربرد دارند. این دستگاه‌ها توانایی ماشینکاری با سرعت و دقت بالا را دارا هستند. بسیاری از کارهای امرور بدون حضور این ماشین‌ها غیر ممکن است. سی ان سی ها در صنایع حساسی چون طلاسازی و منبت‌کاری که دقت وظرافت بالایی می‌خواهند، به خوبی از عهده‌ی کارها برآمده‌اند. در این دستگاه‌ها که توسط کامپیوتر و کنترلر هدایت می‌شوند ابتدا طرح مورد نظر را تولید کرده، در کامپیوتر آن طرح را به صورت جی‌کد (سه محورافقی(X)، عمودی(Y) و عمقی (Z)) در می‌آوریم و پس از قرار‌دادن قطعه‌کار مورد نظر، دستگاه آن طرح را بر روی ماده ماشینکاری می‌کند.

دستگاه‌های سی ان سی، براحتی می‌توانند قطعات چوب و فلز را به اندازه‌های دلخواه شما ماشینکاری کنند. مدل و طرح، قبلا توسط یک نرم ­افزار CAM/CAD مانند سالیدورک (Solid works)، کتیا (Catia)، پرو اینجیرینگ (Pro engineering) و غیره مدلینگ شده است.

زبان بین اپراتور و دستگاه­ سی ان سی، را جی­کد (G Code) می­گویند. این زبان که نوعی زبان برنامه نویسی است از استاندارد Iso 6983)  EIS-274-D)استفاده می­ کند. شما با استفاده از جی‌کد میزان حرکت، چرخش و ترتیب حرکت ابزار­های کار را برروی قطعه­ کار (Workpiece)، مشخص می‌کنید. حرکات ماشین سی‌ان‌سی برخلاف ماشین‌های دستی و قدیمی، توسط برنامه کنترل می‌شود. این برنامه­ ها اغلب به زبان جی­کد نوشته می‌شوند. مثلاً با دریافت دستور G1 X100 Y100، ابزار روی یک خط مستقیم به مختصات (۱۰۰٬۱۰۰)، از مبدا حرکت می‌کند. این حرکت با دقت زیاد و بدون نیاز به اندازه‌گیری توسط اپراتور، انجام می‌شود. به همین دلیل ماشین‌های سی‌ان‌سی سرعت و دقت ماشینکاری را به مراتب افزایش می‌دهند.

 

محورها:

هر محور در سی ان سی، توسط یک یا چند موتور که می­تواند به صورت استپ، سروو یا سرووهیبرید موتور باشد کنترل می­شود و طبیعتا هر موتور دستور حرکت و توقف و میزان سرعت را از یک درایو می‌گیرد. محور­های X و Y در سی ان سی ­ها جهت حرکت دو بعدی طول و عرض می­باشند و هر سی ان سی قطعا دو محور X و Y را دارد. محور Z در سی ان سی محور ارتفاع نام دارد که بعد سوم و برجستگی کار را به ارمغان می آورد. محور A در سی ان سی محور گردان یا روتاری نام دارد که انجام‌ کار چند‌ وجهی را برای کاربر امکان‌پذیر می‌کند.

لوازم سی ان سی، دارای ۲، ۳، ۴ و ۵ محور هستند. دستگاه‌های با ۵ محور را ربات گویند.