کارکرد ریل و واگن

9 / 10
از 1500 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 27 تير 1400 |

 

 

کارکرد ریل و واگن

کارکرد لینیر گاید یا همان ریل و واگن ها به صورتی می باشد که بر روی ریل سوار شده و برروی آن حرکت رفت و برگشت در یک مسیر خطی مستقیم انجام می شود. از مکانیزم های مهم حرکتی می توانیم به ریل و واگن ها اشاره کنیم. ریل و واگن ها در جهت نگهداری بار مکانیکی برای حرکت خطی کاربرد ویژه ای دارند. لینیرگاید ها به دلیل ساختار و طراحی خاصی که دارند، قابلیت تحمل بار های افقی و عمودی را دارا بوده و از طرفی دیگر دقت آنها زمانی که با بال اسکرو ها به کار برده می شوند، بیشتر می شود. بهترین مکانیزم برای دستگاه های CNC ریل و واگن ها هستند که از دو بخش ریل و واگن ساخته شده است. ریل دستگاه با سختی سطحی 60 راکول به حالت جناقی و از فولاد سخت کاری شده ساخته می شود. این ریل ها در سایز های مختلف و به صورت استاندارد ساخته می شوند. سازنده های ریل ها می توانند ابعاد آن را که در طول 4 و 5 متری می باشند به طور دلخواه برش بزنند. ریل ها ملزم به قرار گرفتن بر روی سطحی صاف و عاری از هر پیچ و خم می باشند.

 

طریقه انتخاب لینیر گاید ها (ریل و واگن)˸

بار استاتیکی پایه˸

گاهی اوقات فشار بالا و بار ضربه ای سبب جلوگیری از عملکرد خطی لینیر گاید ها می شود، مانند ساچمه ها و این ناشی از تغییر شکل موضعی بین مسیر ریل های حرکت و المنت های نورد می باشد.

بار استاتیک لحظه ای مجاز˸

زمانی که بار استاتیکی در یک جهت و اندازه مشخص باشد، بیشترین بحران را روی عناصر نورد ایجاد می کند.

ضریب ایمنی بار استاتیکی˸

این وضعیت برای زمانی می باشد که سیستم راهنما ثابت بوده و یا در سرعت پایین باشد. ضریب ایمنی استاتیک وابسته به شرایط محیطی و عملیاتی می باشد.

ضریب ایمنی بار دینامیکی ˸

بیشترین باری که سبب تغییر جهت لینیر گاید ها می شود، ضریب ایمنی بار دینامیکی می باشد که برای محاسبه عمر مفید مسیر راهنمای خطی مورد استفاده قرار می گیرد.

بارهای کاربردی˸

درمحاسبه بار هایی که روی یک راهنمای خطی اثر می گذارند، عوامل مختلفی وجود دارد مانند˸ جاذبه، وضعیت رانش، موقعیت مرکز جسم، نیرو های اینرسی در زمان شروع و توقف برای به دست آوردن مقدار بار مناسب باید به دقت مورد نظارت قرار بگیرد.

اصطکاک˸

ضریب اصطکاک در سیستم لینیر گاید خطی با در نظر گرفتن ساچمه 5.01 می باشد که برابر با سیستم های قدیمی می باشد.

روغن کاری˸

روانکاری سبب کاهش اصطکاک بین غلطک یا ساچمه ها با سطح تماس می شود، این کار سبب عدم ایجاد سایش و ضد خوردگی و افزایش طول عمر سیستم می شود. اما در صورت عدم روغن کاری به موقع سیستم های حرکتی لینیر گاید ها به دلیل افزایش اصطحکاک و حرارت بین ساچمه عمر مفید آنها نیز کاهش می یابد.

 

محصولات شرکت تام باهر


شرکت تام باهر وارد کننده وعرضه کننده انواع محصولات و لوازم سی ان سی (CNC) نظیر˸ بال اسکرو، بال بوش، سروموتور، پولی تایم، پروفیل آلومینیوم (شامل پروفیل آلومینیوم شیاردار)، انواع شفت (شفت پایه دار ̸ LM ̸ شفت بدون پایه) ریل و واگن، دنده شانه ای ( دنده شانه ای مورب)، کوپلینگ، انرژی چین (محافظ کابل)، لوازم سی ان سی (CNC) می باشد که تحت عنوان برند باهر ارائه میگردد.

  1. شرکت تام باهر تنها نمایندگی برند GTEN از کشور (تایوان)
  2. نمایندگی انحصاری برند STAF از کشور (تایوان)
  3. نمایندگی انحصاری برند GAMBINI از کشور (ایتالیا )
  4. نمایندگی سرو موتور JASD-BAHER 

مشتریان محترم شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با مهندسین و کارشناسان فنی ما در این زمینه با شماره های موجود در سایت تماس حاصل نمایید.

 

عمر مفید لینیر گاید ها˸

توجه به مسیر حرکت و عناصر نورد ضروری می باشد، از آن جهت که اگر در یک مسیر خطی به طور دائم تحت کشش قرارگیرند، سطح مسیر حرکت واکنش نشان داده و خستگی از خود بروز می دهد، که در نهایت سبب پوسته پوسته شدن آن شده که به این حالت پوسته پوسته شدن، خستگی می گویند. در نهایت عمر لینیر گاید ها در صورت کل مسیر طی شده تا ظهور خستگی در سطح مسیر حرکت یا غلط زدن مشخص می شود.

 

موارد استفاده از لینیر گایدها˸


● از برخورد یا سقوط اشیاء بر روی واگن ها که عملکرد مسیر های راهنما را مختل می کند، جلوگیری نمایید.
● از ورود قطعات خارجی به داخل واگن ها جلوگیری کنید، ممکن است به محصول آسیب برساند.
● لینیر گاید ها باید با گریس یا روغن بر پایه لیتیوم، بعد از مونتاژ در سیستم حرکتی ماشین روانکاری شوند.
● واگن ها نباید در معرض مواد آلاینده قرار گیرند، از آن جهت که واگن های لینیر گاید ها از قطعات مختلف پلاستیکی ساخته شده و در مواقع تمیز کردن برای جلوگیری از آسیب های احتمالی باید توجه نمود.