دنده شانه ای

9 / 10
از 100 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 3 مرداد 1400 |

دنده شانه ای


دنده شانه ای Rack and Pinion یکی از انواع چرخ دنده ها است که به آن چرخ دنده شانه ای نیز می گویند.


تعریف چرخ دنده شانه ای


اجزای چرخ دنده شانه ای شامل یک میله دنده دار و یک چرخ دنده می باشد، که از انواع سیستم های متحرک خطی است که شامل یک جفت چرخ دنده ای است که حرکت چرخشی را به حرکت خطی تبدیل می کنند.
یک دنده دایره ای به نام چرخ دنده، پینون pinion، داخل دندانه های میله دنده دار rack جا می افتد، حرکت چرخشی اعمال شده به چرخ دنده باعث می شود که میله دنده دار با چرخ دنده حرکت کنند.
به عنوان مثال، در یک میله دنده دار ریلی، چرخش چرخ دنده نصب شده بر روی یک لوکوموتیو، که بر روی یک ردیف میله دنده دار که بین ریل ها نصب شده، جا افتاده، قطار را با سختی بالایی می راند. برای چفت شدن دندانه های هر جفت پروفیل پیچ دار، یک چرخ دنده پایه rack وجود دارد، این چرخ دنده پایه، دنده های دایره ای و منحنی نامحدود است. یک چرخ دنده مولد، یک چرخ دنده خارجی یا بیرونی است که برای مشخص کردن جزییات دندانه ها و ابعاد برای طراحی یک ابزار مولد مثل سنبه قالب یا جعبه دنده برش شکل دهنده، استفاده می شود.


کاربرد دنده شانه ای


ترکیب چرخ دنده pinion و میله دنده دار rack اغلب به عنوان بخشی از یک سیستم متحرک خطی ساده به کار می رود، جایی که با چرخش یک شفت با نیروی دستی یا موتور، نیروی چرخشی به حرکت خطی تبدیل می شود. میله دنده دار، تمام بار متحرک را مستقیما انتقال می دهد بنابراین حرکت چرخ دنده معمولا بسیار کم می باشد، به طوری که سهم دنده را برای نیروی گشتاور مورد نیاز کاهش می دهد. این نیروی گشتاور، هنوز هم قابل توجه است و معمولا برای دنده های کاهنده سرعت فوری به کار می رود. دندانه های چرخ دنده سهم گشتاور بالا تری دارند، از این رو نیروی گشتاور محرک بیشتری نسبت به پیچ ها متحرک نیاز دارند.


بالا بر پله


امروزه در عملکرد بیشتر بالابر های پله ای از سیستم چرخ دنده شانه ای استفاده میشود.


فرمان ماشین


سیستم دنده شانه ای، چرخ دنده و میله دنده دار را معمولا درتمام مکانیزم های سیستم هدایت شونده مانند ماشین یا تمام وسایل نقلیه ای چرخ دار می توان یافت. چرخ دنده شانه ای نسبت به مکانیزم سیستم چرخش ساچمه ها مانند بال اسکرو، کارایی مکانیکی مفید کمتری دارند، اما جهش یا پس زنی کمتر و هدایت شوندگی یا بازده ای بیشتری دارند. این مکانیزم معمولا برای قطعات الکتریکی و هیدرولیکی می تواند نیروی کمکی باشد.
استفاده از میله های دنده دار متنوع (اما هنوز از مدل معمولی چرخ دنده استفاده می شود)توسط آرتئر ارنست اسقف در سال 1970 به منظور بهبود واکنش و هدایت وسیله نقلیه، به ویژه در سرعت های بالا، اختراع شده بود.


ریل راه آهن میله ای


ریل راه آهن میله ای، ریل ها ی کوهستانی هستند، که میله دنده دار rack در مرکز مسیر خط ریل آهن و چرخ دنده pinion بر روی لوکوموتیو های آنها قرار دارند. این سیستم دنده شانه ای به آنها این اجازه را می دهد که در سطح های شیبدار تا 45 درجه نیز کار کنند، در مقایسه با ریل های معمولی که تنها بر اصطکاک لوکوموتیو تکیه می کنند. علاوه بر این، علاوه بر این چرخ دنده شانه ای، برای این قطار ها، ترمز کنترل شونده نیز فراهم می کنند، و اثرات برف و یخ زدگی روی ریل ها را کاهش می دهند.


اکچیتور actuator یا محرک ها


در اکچیتورها از دنده شانه ای با دو چرخ دنده و دوتا میله دنده دار استفاده می شود.

شرکت تام باهر، فروشنده و عرضه کننده انواع قطعات سیستم های متحرک خطی که دنده شانه ای  یکی از محصولات این شرکت می باشد. برند باهر در شرکت تام باهر به ثبت رسیده است. لازم به ذکر است، شرکت تام باهر دارای نمایندگی دنده شانه ای گامبینی GAMBINI ایتالیا در ایران می باشد. همچنین تام باهر دارای دنده شانه ای باهر می باشد که یکی از با کیفیت ترین محصولات موجود در بازار است و قابلیت رقابت با نمونه های خارجی خود را دارد. برای دریافت اطلاعات و خرید دنده شانه ای با شماره تماس های موجود در سایت، تماس حاصل فرمایید.