بال اسکرو چیست

9 / 10
از 511 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 13 تير 1400 |

بال اسکروچیست ؟

بال اسکرو دستگاه مکانیکی است که حرکت دورانی را به حرکت خطی با کمترین اصطحکاک ممکن تبدیل میکند. نقطه تمایز بال اسکرو با دیگر ابزارها در استقامت آن در برابر فشار و کمترین اصطکاک داخلی است که سبب بالاتر رفتن راندمان مکانیکی بال اسکرو میگردد. ساختار ظاهری بال اسکرو متشکل ازمجموعه پیچ و مهره است که گوی گردان(nut) به عنوان مهره عمل می کند و شافت رزوه دار(screw) به عنوان پیچ عمل می کند.

شافت رزوه دار که به صورت مارپیچی است دو وظیفه دارد:

 ۱­- مشخص کردن مسیر حرکت ساچمه ها

۲­-مشخص کردن مسیر حرکت قسمت لغزنده بال اسکرو.

طراحی گوی به صورتی است که ساچمه ها در آن قادر به حرکت باشند و در طول زمانی که گوی بر روی شافت حرکت می کند، ساچمه ها در داخل گوی به چرخش در می آیند.

بال اسکرو ها با برندهای مختلفی در بازار شناخته می شوند. شرکت تام باهر صاحب امتیاز برند باهر و نمایندگی انحصاری بال اسکرو GTEN تایوان، عرضه کننده دو برند بال اسکرو باهر و بال اسکرو جی تن می باشد، که ازنظر کیفیت و دقت بیشترین بازده را داشته و در طول  چندین سال مورد تایید تمامی مصرف کنندگان لوازم سی ان سی بوده اند.

مکانیزم کار بال اسکرو

سازوکار حرکت بال اسکرو همانند حرکت بلبرینگ ها است. در این سیستم هیچ لغزشی در لایه های سطوح دیده نمی شود و اساس حرکت بر اساس غلتش کامل می باشد. ایراد که در سیستم پیچ و مهره وجود داشت اصطکاک بین سطوح بود به این صورت که اگر نیروی زیادی به سیستم وارد میشد بر مبنای فرمول نیروی اصطکاک، میزان اصطکاک بین سطوح افزایش می یافت و در نتیجه میزان نیروی مورد نیاز جهت چرخش افزایش می یافت. و این در صورتی است که در سامانه بال اسکرو اصطکاک در همه حالت ها در کمترین حالت ممکن قراردارد چرا که در این جا به جای لغزش، غلتش داریم. از آنجایی که بال اسکرو یک گیربکس بسیار قوی است اجسامی را که نیاز به حمل با جرثقیل دارند می توان به راحتی به وسیله بال اسکرو با فشار اندکی به حرکت درآورد. نکته بسیار حائز اهمیت این است که در مدلسازی دستگاه های CNC در گزینش نوع موتور توجه زیادی داشته باشید و به طور علمی و اصولی موتور را انتخاب کنید، به طور مثال هنگامی که بر روی یک محور جسمی سنگین قرار داشته باشد، شما با کمترین نیروی دست به محور بال اسکرو میتوانید جسم را جا به جا کنید بدون نیاز به موتور های با قدرت بالا. در بال اسکرو این ساچمه ها هستند که بین رزوه ها حرکت می کنند و بعد از یک چرخش کامل به محل اولیه خود برمیگردنند. ساز و کارحرکت ساچمه ها در بال اسکرو به سه حالت مختلف است. در حالت اول ساچمه ها پس از رسیدن به انتهای مهره توسط یک لوله به ابتدای مسیر برمیگردند و این چرخه ادامه پیدا می کند. در دو مکانیزم دیگر، پس از اتمام هر گام ساچمه ها بازمی گردند و تفاوت آن ها در نوع بازگشت ساچمه هاست. که در یکی مسیر بازگشت در داخل مهره تعبیه شده و در دیگری در خارج از مهره تعبیه شده است.