cnc چیست ؟

9 / 10
از 20 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | دوشنبه 14 تير 1400 |

 

cnc چیست ؟

CNC مخفف Computer Numerical Control می باشد اتوماسیون ابزار و ماشین‌ آلات با استفاده از رایانه‌هایی است که توانایی اجرای فرامین کنترلی ماشین‌ آلات را دارند. این روش نقطه مقابل ماشین‌هایی است که به صورت دستی کار می‌کنند.

در دستگاه‌های ماشین ابزار سی‌ ان‌ سی مدرن، طراحی یک قطعهٔ مکانیکی و برنامه تولید آن کاملاً خودکار انجام می‌شود. هندسه مکانیکی جسم با استفاده از نرم‌ افزارهای طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) تعریف شده و پس از آن به وسیله نرم‌ افزارهای تولید به کمک کامپیوتر (CAM) به دستورات تولیدی و ساختی تبدیل می‌شود. سرانجام این دستورات که برای سیستم یک ماشین تولیدی قابل فهم است، روی یک ماشین کنترل عددی (CNC) بارگذاری می‌شوند.

جی-کد (G-code) زبان مورد استفاده برای کنترل دستگاه‌های ماشین ابزار سی‌ ان‌ سی است. اپراتور با استفاده از این زبان برنامه‌ نویسی، دستورات لازم برای ایجاد طرح مورد نظر را به دستگاه می‌دهد. مثلاً با دریافت دستور G1 X100 Y100، ابزار روی یک خط مستقیم به مختصات (۱۰۰٬۱۰۰) حرکت می‌کند. این حرکت با دقت زیاد و بدون نیاز به اندازه‌گیری توسط اپراتور انجام می‌شود. به همین دلیل ماشین‌های سی‌ ان‌ سی، سرعت و دقت ماشین‌کاری را به مراتب افزایش می‌دهند.

حرکت ابزار لوازم سی‌ ان‌ سی عموماً در راستای محورهای X(طول)، Y(عرض)، Z(عمق) کنترل می‌شود. حرکت ابزار به صورت مستقیم توسط موتورهای پله‌ای یا سرو موتورها به منظور ارائه حرکت‌ های بسیار دقیق تعیین می‌شود. سیستم کنترلی این دستگاه‌ ها از نوع حلقه باز یا حلقه‌ بسته است. در سیستم حلقه‌ باز ارتباط فقط در جهت کنترلر به موتور برقرار می‌شود. در حالی که در سیستم حلقه بسته بازخوردهایی از خروجی‌های سیستم (موقعیت، سرعت و …) به کنترلر داده می‌شود به‌ طوری‌ که بتواند خطا های صورت گرفته را اصلاح کند. این خطا ها ممکن است ناشی از تغییرات بار، درجه حرارت، کالیبره‌ نبودن دستگاه یا خطا های سیستمی باشد. موتور های پله ای را می‌توان در هر دو نوع سیستم استفاده کرد در حالی که سرو موتور ها فقط در سیستم‌های حلقه بسته استفاده می‌شوند. شرکت تام باهر با داشتن کادری متخصص آماده پاسخگویی به مشتریان گرامی در خصوص اطلاعات فنی، لیست قیمت انواع لوازم cnc، لوازم سی ان سی تام باهر با برند باهر، در سایت می باشد.