کوپلینگ coupling

9 / 10
از 1000 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 27 تير 1400 |

 

کوپلینگ coupling

 

کوپلینگ coupling به وسیله ای که برای انتقال گشتاور از طریق اتصال بین دوشفت و از آن برای کوپله کردن استفاده میشود ، میگویند. از کوپلینگ ها در مواقعی که نیاز به اتصال محرک اولیه به سیستم گردنده پمپ باشد، استفاده میکنند. کارکرد اساسی کوپلینگ انتقال حرکت گردشی و نیروی گشتاوری از یک قسمت به قسمت دیگر است. کوپلینگ ها ممکن است کارکردهای ثانویه ای نیز داشته باشند نظیر جبران و تصحیح نامحوری بین شفت ها، مهار حرکت محوری شفت ها و کمک به مهار ارتعاشات، حرارت و جریان القایی الکتریکی از یک شفت به شفت دیگر. دو شافتی که توسط کوپلینگ بهم متصل شده اند از هم جدا نمی شوند اما می توانند تا حد مجازی جابجایی یا حرکت داشته باشند. با استفاده از کوپلینگ ها میتوان توان و قدرت را بین دو محور با قطرهای متفاوت منتقل کرد. کوپلینگ ها در سیستم مانند فیوز عمل می کنند و زمانیکه گشتاور از یک حدی بالاتر رود و یا شوک ناگهانی به سیستم وارد شود شکسته می شود تا سیستم آسیب نبیند.

 

مزایای کوپلینگ

یکی از مهمترین مزایای کوپلینگ را میتوان جبران ناهمراستایی موجود بین دوشفت گفت که نباید این میزان از حد استاندارد بیشتر باشد چون هر مدلی از کوپلینگ coupling با توجه به عملکردی که دارد، تا حدود مشخصی ازاین میزان ناهمراستایی را جبران می کند. ازدیگر مزایای کوپلینگ های صنعتی (انعطاف پذیر) می توان به کاهش انتقال بارهای شوک ازیک شافت به شافت دیگر اشاره کرد. در صورتی که از کوپلینگ های انعطاف پذیر استفاده شود، شوک های ناگهانی توسط ماده الاستیکی که درمورد نوع پلی یورتان های مرغوب باشد. شوک های مذکور تا حد زیادی توسط این مواد جذب شده و به سمت دیگر وارد نخواهد شد.هدف اولیه آنها اینست که دوقطعه دوار رابه هم متصل کنند و درعین حال که اجازه انحرافاتی را به آنها می دهد.

 

کاربردهای کوپلینگ

 

  1. فراهم کردن اتصال شفت دستگاه هایی مانند موتور و ژنراتور که بطور جداگانه ساخته شده اند و همچنین قطع ارتباط در زمان تعمیرات و جابجایی ها
  2. فراهم کردن امکان نامیزانی شفت ها و ایجاد انعطاف پذیری مکانیکی
  3. کاهش انتقال های ناگهانی از یک شفت به شفت دیگر
  4. اتصال شافت‌ها
  5. انتقال نیرو
  6. جبران ناهمترازی و ناهم‌راستایی‌های (محوری، زاویه‌ای و ترکیبی)
  7. حرکت‌های محوری (تکان و جابه‌جایی انتهایی شافت‌ها)

 

انواع کوپلینگ

  1.  انتقال توان موتور به پمپ
  2. اتصال بخش درایور
  3. تغییر خواص ارتعاشی تجهیزات دوار
  4. محافظت در برابر اضافه بار

دلایل انواع انحراف در کوپلینگ

1-انحراف زاویه ای: هنگامی که محور دوران شفت های اتصالی نسبت به هم زاویه داشته باشند (موازی نباشند) انحراف زاویه ای وجود دارد.

2-انحراف محوری: هنگامی که محور دوران شفت های اتصالی موازی باشند (منطبق نباشند) انحراف محوری وجود دارد.

3-انحراف مختلط: هرگاه محور دو شفت هم زاویه دار باشند و هم، هم محور نباشند انحراف مختلط میشود.

کوپلینگ باهر

شرکت تام باهر از قدمت بالایی در این صنعت برخوردار است که با تجهیزات مدرن و به روز و باکیفیت بالا اقدام به عرضه محصولات خود مینماید. همواره مشتریان قدیمی و جدید ما را با کیفیت و تعهد به یاد دارند. کوپلینگ باهر که برای اتصال بین دو شفت به یکدیگر از آن استفاده می شود و یکی از موارد استفاده از آن در دستگاه های CNC است. کوپلینگ عرضه شده در شرکت تام باهر با دستگاه های جدید و مدرن و در انواع مختلف، مناسب برای استفاده در دستگاه ها و کارکرد های مختلف و غیره استفاده می شود. کوپلینگهای شاخص شرکت تام باهر از نوع تیپ SRJ  باهر  می باشند و جهت ارائه به مشتریان گرامی در صنایع مربوطه می باشد.

انواع کوپلینگ

  1. رزیلینت
  2. جیسینگلر
  3. اولدهام
  4. عنکبوتی یا آرواره ای
  5. الاستومتری
  6. مغناطیسی
  7. راک
  8. سرعت ثابت
  9. غلافی
  10. گیره ای یا اسپیلت – ماف
  11. مخروطی قفل کننده شفت

و …

شرکت تام باهر

برای خرید کوپلینگ از تام باهر که معتبرترین عرضه کننده انواع کوپلینگ باهر می باشد مختصر توضیحی می دهیم. شرکت تام باهر یکی از مجموعه شرکت های وارد کننده و عرضه کننده لوازم سی ان سی (CNC) و سیستم های متحرک خطی است که دارای دو نمایندگی در برند GTEN (بال اسکرو) و برند STAF (لینیر گاید) می باشد. در شرکت تام باهر انواع کوپلینگ آلومینیومی نیز عرضه می شود.

مجموعه ای از لوازم سی ان سی شامل پولی تایم (pulley timing)، دنده شانه ای، ریل و واگن (لینیر گاید)، بال اسکرو باهر( BALL SCREW)، کوپلینگ، انرژی چین باهر(Energy Chain)، انواع پروفیل آلومینیوم، سرو موتور و…. می باشد.

قیمت کوپلینگ

قیمت کوپلینگ بستگی به مدل ها و قطر شفت و ابعاد محصول دارد. کوپلینگ در تام باهر با مناسبترین قیمت خود عرضه میگردد که غالبا برای خرید کوپلینگ از تام باهر و کسب اطلاعات کامل در مورد محصولات می توانید به سایت های شرکت تام باهر مراجعه کرده و محصول مورد نظر خود را با توجه به نوع و ابعاد کوپلینگ باهر سفارش دهید.