کوپلینگ چیست؟

9 / 10
از 502 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 13 تير 1400 |

 

کوپلینگ چیست؟

کوپلینگ چیست؟ کوپلینگ وسیله ایی برای محور کردن موتور و شفت پمپ می باشد. که در ادامه شرحی از شفت نیز داده خواهد شد. در حقیقت کوپلینگها برای اتصال سانتری فیوژ، پمپ سانتری فیوژ، پمپ کلوز(pomp close)، می باشد. در اینجا لازم به ذکر است که بگوییم در صورت عدم داشتن کیفیت کوپلینگ انتخاب شده امکان صدمه به موتور وجود دارد.
کوپلینگ حرکت دورانی موتور را به شفت پمپ منتقل میکند. در واقع باعث چرخش شفت و پروانه میشود که باید از هم محور بودن این دو اطمینان پیدا کرد. کوپلینگ نقش متصل کردن دو قطعه دوار را دارد که این امر اجازه انحراف به اطراف را میدهد، همچنین با دقت در انتخاب و نحوه نصب و نگهداری کوپلینگ میتوان تا حدود زیادی در زمان و هزینه نگهداری صرفه جویی کرد.

 

شرکت تام باهر وارد کننده انواع کوپلینگ

شرکت تام باهر وارد کننده انواع لوازم سی ان سی از جمله بال اسکرو، لوازم سی ان سی، کوپلینگ، پروفیل آلومینیوم، پولی تایم، سرو موتور، انرژی چین، لینیر گاید، ریل و واگن، دنده شانه ای، کوپلینگ SRJ، شفت، کوپلینگ آلومینیومی، پروفیل آلومینیوم شیار دار، بال بوش، سرو موتور و .......... می باشد و توانسته در بازار ایران بهترین محصولات را با مناسبترین قیمت به متقاضیان محصولات خود ارائه دهد و برای مشتریان خود تا حد امکان بهترین خدمات را عرضه کرده است. شرکت تام باهر دارای برند ثبت شده باهر می باشد که طی سالهای گذشته مشتریان گرامی با این برند مطرح آشنا شده اند و تام باهر دارای چندین نمایندگی معتبر در محصولات مختلف می باشد.

 

انواع کاربردهای کوپلینگ

1-توانایی و قابلیت استفاده در مکانهای دارای خاصیت اشتعال و انفجار
2-امکان استفاده در موتورهای صنعتی و پمپ
3-قابیلت استفاده در دستگاههای تراشکاری
4-قابلیت استفاده در دستگاه خرد کن

دسته بندی انواع کوپلینگ

1-کوپلینگ صلب
2-کوپلینگ های Flaxlibel یا انعطافی
3-کوپلینگ های مفصلی
4-کوپلینگهای انکودری ( encoder coupling ) یا کوپلینگهای مینیاتوری
5-کوپلینگهای هیدرولیکی
6-کوپلینگهای آلومینیومی
7-کوپلینگهای فنری کوپلینگ های فالک ( Gird Coupling)
8-کوپلینگهای دنده ای
9-کوپلینگهای ضربه ای
10-کوپلینگ امگا


شرح مختصری از انواع کوپلینگ:

تمام کوپلینگ های solid به دو دسته تقسیم می شود:

1-نوع کوپلینگ فلنج دار(flanged coupling): این نوع کوپلینگ ها از دو صفحه تشکیل شده که یک صفحه آن به شفت پمپ و صفحه دیگر به موتور توسط پیچ و مهره متصل میگردد.


2-نوع دوم از کوپلینگ solid از دو نیم استوانه تشکیل شده است و توسط پیچ و مهره به هم اتصال داده میشود.


در واقع از کوپلینگهای نوع solid در مواقعی بهره میگیریم که هم راستای دو محور باشند.

کوپلینگهای انعطافی کلا به دو دسته تقسیم میگردند:

1- نوع اول : کوپلینگهای انعطاف پذیر مکانیکی
2- نوع دوم : کوپلینگهای انعطاف پذیر متریال material


کوپلینگهای انعطاف پذیر مکانیکی به خاطر سیستم فیزیکی و طراحی داخلی آن از این طریق نامگذاری میشود:


1-کوپلینگ های انعطافی دنده ای (gear coupling) به این صورت نصب می گردد که بر روی موتور و شفت دو توپی نصب شده که لبه های آن دندانه دار است و این دنده ها توسط بوش دنده ای که می تواند یک تکه یا دو تکه باشند به هم متصل می شوند دندانه های داخلی با دندانه های بوش درگیر شده که این امر باعث انتقال گشتاور می شود.
2-کوپلینگ فنری ( کوپلینگ های انعطاف پذیر فنری) که برروی آن شیارهای افقی وجود دارد که یکی برروی شفت پمپ و دیگری برروی شفت الکترو موتور نصب می شود این دو صفحه توسط یک فنر به هم دیگر وصل می شوند و کوپلینگ توسط این فنر منتقل می شود و یک درپوش این فنر را می پوشاند که این امر باعث جلوگیری از جدا شدن فنر می شود. در صورتی که روغن در منبع وجود نداشته باشد باعث شکستن کوپلینگ می شود. کوپلینگ های زنجیری که توسط زنجیر به همدیگر متصل می شوند و کوپلینگ توسط زنجیر منتقل می شود.
شرکت تام باهر با توجه به داشتن سابقه طولانی و مشتریان فراوان با هدف ارائه خدمات وانواع کوپلینگ مورد نیاز در ساخت ماشین آلات سی ان سی در خدمت صنعتگران و ماشین سازان گرامی می باشد.
در ساختار کار کوپلینگ باهر و اغلب برندهای مطرح در بازار، مسئله ای که هنگام کار با این محصول اتفاق می افتد، هم راستا نبودن محور است که به روش های مختلف ایجاد می شود:


1. عدم هم راستایی محور به صورت موازی نبودن و در یک راستا نبودن ایجاد می شود و هنگامی که صفحه های کوپلینگ در مقابل هم باشند ولی شفت های پمپ و موتور موازی و در یک ارتفاع نباشند اتفاق می افتد.
2. عدم هم راستایی زاویه ای در زمانی اتفاق می افتد که شفت پمپ و موتور در یک راستا و در یک ارتفاع باشد ولی صفحه کوپلینگ از بالا یکسان نباشد.
3. درحالتی که هیچ یک از صفحه ها و شفت ها در یک راستا و ارتفاع نباشند. کوپلینگ انعطافی تا حدی می تواند ناهم محوری بین موتور و پمپ راجبران کند.

 

کوپلینگ

کوپلینگ های متریالی:

کوپلینگ هایی هستند که به خاطر موادی که در آن استفاده شده از انعطاف بالایی برخوردارند که جنس داخلی آن از فلز یا پلاستیک می باشد.

 

کوپلینگ های دنده ای :

کوپلینگ های دنده ای عموماً برای بازه بسیار وسیع از توان، گشتاور و دمای کار مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال کوپلینگ های دنده ای که عمدتاً توسط شرکت های سازنده به صورت از قبل ساخته شده ارائه می شوند برای توان های تا حدود 4/2 مگاوات ارائه می شوند. دور این کوپلینگ ها می تواند از 1300 دور برای توان های بالا تا 7500 دور بر دقیقه برای توان های کمتر از 65 کیلووات باشد.

قرار دادن کوپلینگهای شفت در ماشین آلات هدفهای گوناگونی را دنبال می نماید که رایج ترین را مختصر توضیح میدهیم:

1-آماده کردن اتصال شفتهای دستگاههایی مثل موتور و ژنراتور که به شکل جداگانه تولیده شده اند و همین طور قطع اتصال در هنگام تعمیرات یا هر گونه جا به جایی
2-مهیا کردن امکان نا میزانی شفتها و به وجود آوردن انعطاف پذیری مکانیکی
3-تقلیل انتقالهای ناگهانی و بد موقع از یک شفت به شفت دیگر
4-حفاظت و نگهداری در مقابل اضافه بار
5-تعویض خواص ارتعاشی تجهیزات دوار
6-اتصال بخش درایور
7-انتقال دادن نیرو از یک انتها به انتهای دیگر