سرو موتور

9 / 10
از 800 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 27 تير 1400 |

 

 

سرو موتور

کارکرد سرو موتور ها به گونه ای می باشد که، کنترل و بررسی دقیق موقعیت زاویه ای یا خطی،  سرعت و شتاب را فراهم می کند. یک کنترلر تقریبا پیچیده ای دارند، که معمولا خود آن یک واحد  مجزای طراحی شده برای سرو موتور ها می باشد. سرو موتور ها به اندازه الکترو موتور ها کاربرد دارند اما قیمت سرو موتو ها نیز بیشتر می باشد. کاربرد سرو موتور ها در مکان هایی می باشد که امکان استفاده از الکترو موتور های معمولی وجود نداشته باشد. این موتور به علت سرعت و دقت بالایی که حین عملیات دارد، باعث کاربرد بیشتر شده است. هدف از ساختن این محصول که یکی از موتور های الکتریکی می باشد، برای بهره گیری از آن در سیستم های کنترل فیدبک می باشد. سیستم کنترل فیدبک، سیستمی می باشد، که هدف آن پایداری یک رابطه مفروض بین یک کمیت  کنترل شده و یک کمیت مرجع با بررسی توابع آنها و بهره گرفتن از تفاوت به عنوان به عنوان وسیله کنترل منجر می شود.  به طور کلی به موتوری که پاسخ سریع به سیگنال های خطا می دهد، و همچنین سریعا به بار شتاب می دهد سرو موتور می گویند. نکته قابل توجه در زمان راه اندازی سرو موتور ها، استفاده از یک برد کنترلی دیگری است که متناسب با قدرت سرو موتور متغیر می باشد و این به دلیل تفاوت در میزان قدرت سرو موتور ها می باشد. اساس عملکرد سرو موتور به کار بردن آنها به صورت حلقه بسته می باشد. در تمامی سرو موتور ها یک سنسور موقعیت تعبیه شده که موقعیت خروجی را به ولتاژ متصل می کند.

 

اجزای سرو موتور ها :

سرو موتور ها، موتور هایی هستند که دقت بسیار بالایی داشته و در کنار این دقت بالا از سرعت بالایی نیز برخوردار می باشند. یکی از قطعات پر کاربرد در صنعت، سرو موتور (Servo motor) نام دارد. سرو به معنای خود تنظیم است. Servo motor به موتور الکتریکی که خودش را تنظیم می کند اطلاق می گردد. Servo motor ها همواره به عنوان تجهیزاتی که قابلیت شتابگیری مثبت و منفی بالا و کنترل موقعیت دقیق دارند شناخته می شوند.

 

یک سیستم سرو شامل سه جز اصلی است:

موتور

درایو

کنترل

سرو موتور یک سیستم کنترل بسته (Close loop) است یعنی دارای فیدبک می باشد. بنابراین احتمال خطا در آن به صفر می رسد. در سرو موتور مدارات فیدبک بکار رفته در آن تشکیل یک سیستم حلقه بسته می دهد. فیدبک Servo motor یک انکودر نوری است که محور آن به انتهای  موتور کوپل شده است. هر انکودر در ازای دوری مشخص قطار پالس تولید می کند. برای مثال یک انکودر ۲۵۰۰ پالس در ازای گردش یک دور محور آن، ۲۵۰۰ پالس تولید می کند که درایو Servo motor این پالس را دریافت می کند و شمارش تعداد آن موقعیت محوری موتور را تشخیص می دهد. سرو موتور ها دو سیم خارج از دستگاه دارند، که یکی از آنها مربوط تغذیه می باشد و دیگری فیدبکی است که از انکودر گرفته شده است.

 

از ویژگی های بارز سرو موتور ها :

● قابلیت تعویض سرعت موتور به طور خیلی نرم

● امکان پاسخ دهی سریع

● قابلیت تولید گشتاور به مقدار زیاد در مقایسه با حجم کم آنها

● با داشتن محدوده وسیع سرعت امکان راه اندازی سریع و ثبات کار موتور را دارد. 

 

کاربرد سرو موتور ها :

1 – قابل استفاده در سیستم های صنعتی و تجاری

 2-  در مفاصل ربات های صنعتی

3 -  فوکوس خودکار دوربین ها

4 -  سیستم های مکان یابی

 

محصولات تام باهر

شرکت تام باهر وارد کننده و عرضه کننده انواع محصولات و لوازم مکانیکال مربوط به دستگاههای CNC  نظیر بال اسکرو، بال بوش، پولی تایم، پروفیل آلومینیوم(شامل پروفیل آلومینیوم شیاردار)، انواع شفت(شفت پایه دار/ شفت LM/ شفت بدون پایه)، ریل و واگن(لینیر گاید)، دنده شانه ای (دنده شانه ای مورب)، کوپلینگ (کوپلینگ SRJ)، لوازم سی ان سی، انرژی چین(محافظ کابل) و هم چنین محصولات الکتریکال دستگاههای صنعتی شامل سرو موتور و استپ موتور با برند JMC-BAHER میباشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با مهندسین و کارشناسان فنی ما در این زمینه با شماره های موجود در سایتهای تام باهر تماس حاصل نمایید. شرکت تام باهر علاوه بر ثبت برند باهر، نمایندگی برندهای GTEN  از تایوان در بال اسکرو، نمایندگی انحصاری برند STAF کشور تایوان در لینیر گاید، نمایندگی انحصاری برند GAMBINI  از کشور ایتالیا در دنده شانه ای و نمایندگی سرو موتور و استپ موتور JMC-BAHER را دارا می باشد.

 

انواع مدل سرو موتور ها ˸

سرو موتور ها با توجه به کاربردی که دارند، در دو دسته سرو موتور های AC(جریان برق متناوب ) و DC(جریان برق مستقیم ) طبقه بندی می شوند.

 

ارزیابی سرو موتور ها از سه جهت :

● بر پایه جریان کاری (AC یا DC) بودن

● نوع کموتاسیون  (بهره گیری یا عدم بهره گیری از جاروبک )

● چگونگی چرخش روتور نسبت به میدان مغناطیسی گردان (سنکرون یا آسنکرون ).

 

از دلایل خرابی سرو موتور ها :

برای نمونه الکترو موتور ها کاربرد زیادی در محیط های صنعتی دارند که این مورد سبب تخصصی تر شدن آنها می شود. نگهداری کردن از موتور هایی که در حال کار کردن هستند، نسبتا دشوار می باشد و هرگونه اختلال الکتریکی و مکانیکی سرو موتور ها، خرابی موتور ها را منجر می شود. لذا در زمان استفاده از سرو موتور ها باید شناخت صحیحی از طریقه استفاده از آن داشته باشیم.