کاربرد کوپلینگ

9 / 10
از 5000 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 27 تير 1400 |

 

کاربرد کوپلینگ

کوپلینگ قطعه ای کاربردی و بی نظیر است کاربرد کوپلینگ در اتصال دو شفت به یکدیگر می باشد و به طور رایج کوپلینگ ها درحین عملکرد به شفت ها اجازه جدا شدن نمی دهند، اگرچه این محدود کننده گشتاور می توانند زمانی که میزان گشتاور از حدی بالاتر رود دچار لغزش و یا جدایی شوند. به طور مثال یکی از مواردی که کوپلینگ مورد استفاده قرار میگیرد راه‌آهن است، هنگامی که می‌خواهند دو ریل را را به یکدیگر متصل نمایند. کوپلینگ یکی از اجزای بسیار مهم ماشین آلات صنعتی است، در این مقاله با کار کرد کوپلینگ ها آشنا می شویم. در ماشین آلات صنعتی به ویژه در دستگاه های CNC موتور نیروی محرک دستگاه می باشد و نیروی لازم را برای تبدیل و ایجاد حرکت تولید می کند.

کوپلینگ coupling وسیله ای است که برای اتصال دو شفت به منظور انتقال قدرت میباشد.و به نوعی رابط بین محرک و متحرک است. کوپلینگ ها با اتصال دوشفت مانع جدا شدن آن ها حین کار می شوند، در صورتی که میزان چرخش دستگاه بالا باشد، شفت ها دچار لغزش و یا جدایی می شوند.

لازم به ذکر می باشد که در صورت عدم کیفیت کوپلینگ انتخاب شده امکان صدمه به انکودر یا موتور نیز وجود دارد. جهت دریافت قیمت و مشخصات فنی دیگر می توانید با فروشگاه تام باهر در تماس باشید.

شرکت صنعتی بازرگانی تام باهر عرضه کننده کلیه محصولات متحرک خطی (از جمله بال اسکرو، کوپلینگ، پولی تایم pulley timing، لینیر گاید، سرو موتور، انرژی چین (Energy Chain) ، لوازم سی ان سی، پروفیل آلومینیومی و....) می باشد.

شرکت تام باهر دارای دو نمایندگی در لینیر گاید برند (STAF) و در بال اسکرو برند (GTEN) از تایوان می باشد.

کاربرد کوپلینگ موارد مورد استفاده آن

این قطعات در ماشین آلات صنعتی برای اهداف مختلفی استفاده می شوند که چند نمونه از موارد استفاده آن عبارتند از:

  • محل های اشتعال و انفجار
  • موتور های صنعتی وپمپ
  • دستگاهای تراشکاری
  • دستگاه خردکن و ...

نکات قابل توجه در انتخاب کوپلینگ

1) میزان گشتاور

مهمترین مقیاس در انتخاب، اندازه و همچنین نوع کوپلینگ گشتاور است. با توجه به اینکه مدل های مختلف آن دارای رنج تحمل گشتاور خاصی می باشد لذا دانستن گشتاور برای انتخاب مدل بسیار حائز اهمیت می باشد.

دانستن گشتاور برای انتخاب مدل یکی از موارد پر اهمیت محسوب می شود. از طرف دیگر دانستن گشتاور در انتخاب سایز آن بسیار مهم می باشد.

2) دما

یکی دیگر از معیارهای مهم  دما است. در شرایطی که دما زیاد باشد باید از کوپلینگ های تمام فلزی استفاده نمود نظیر کوپلینگ فنری، دنده ای و یا حتی در دماهای نه چندان زیاد از کوپلینگ های زنجیری نیز می توان استفاده کرد.

3) انعطاف پذیری

از معیارهای مهم دیگر انعطاف پذیری می باشد. در صورت نیاز به شرایطی این چنینی جهت بهره مندی از انعطاف پذیری کوپلینگ در دو حالت زاویه ای و حالتی که مربوط به جذب شوک های استارت و استاپ می شود از flexibel استفاده می شود.

4) خلاص شدن بدون حرکت دو شفت

از عوامل مهم دیگر که قبل از انتخاب کوپلینگ باید در نظر گرفته شود این است که در مواردی به دلایل متعدد مانند سنگین بودن تجهیزات، دشواری الایمنت کردن کوپلینگ و همچنین شرایطی که باید بدون جابجایی این قطعه مورد نظر خلاص شود.

5) فیوز بودن

در شرایطی آن ها نباید به عنوان فیوز عمل کنند و اگر بر اثر شوک دچار شکستگی شود ممکن است که اثرات زیان باری به بار آورد. که در این صورت نیز تام باهر آماده ارائه هرگونه مشاوره در خصوص نحوه انتخاب کوپلینگ به مشتریان می باشد.

6) نداشتن لقی در حرکت چرخشی

از دیگر معیارهای مهم این  است که نباید لقی در حرکت چرخشی باشد مانند مواردی که کنترل موقعیت مورد نظر می باشد در چنین مواردی از کوپلینگ های بدون لقی یا زیرو backlash استفاده می شود.

7) محیط کار

محیط کار از عوامل مهمی است که باید درانتخاب متریال مورد استفاده در ساخت کوپلینگ به شدت مورد توجه قرار بگیرد.

تعمیر و نگهداری و خرابی کوپلینگ ها

انجام بازرسی چشمی که شامل چک کردن نشانه های سایش یا خستگی و تمیزکاری منظم کوپلینگمی باشد. بررسی و تعویض منظم روغن در صورتی که کوپلینگ روغن کاری شود. این نگهداری برای بیشتر کوپلینگ ها سالیانه است ولی برای کوپلینگ های موجود در محیط های بد و یا شرایط کاری مشکل، بیشتر انجام می شود.

حتی با نگهداری مناسب، کوپلینگ می تواند خراب شود، دلایل اصلی خرابی کوپلینگ

 از دلایل می تواند موارد زیر می باشد:

  1. تعمیر و نگهداری نامناسب،
  2. نصب نامناسب،
  3. انتخاب کوپلینگ نامناسب،
  4. کارکرد فراتر از قابلیت های طراحی، 

از نشانه های خرابی کوپلینگ در دستگاه: سر و صدای غیر طبیعی مانند صدای شبیه ترمز ماشین و صدای ضربه، ارتعاش یا تکان زیاد، خرابی در آب بندها که با نشت روغن و یا آلودگی خود را نشان می دهند.

یکی از راه های بهبود عمر کوپلینگ، توجه به دلیل خرابی آن و اصلاح آن قبل از نصب یک کوپلینگ جدید می باشد.

از انواع کوپلینگ ها، کوپلینگ انعطاف پذير که کاربردی تر و کارکرد آن بسیار زیاد می باشد .در این نوع کوپلینگ نا هم راستایی بین شفت و متحرک به دلیل انعطاف پذیر بودن، جبران می شود. کوپلینگ باهر از محصولات شرکت تام باهر می باشد که قطعا یک خرید مناسب و با کیفیت برای مشتریان گرامی خواهد بود.