چگونگی کارکرد سرو موتور ها

9 / 10
از 801 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 27 تير 1400 |

 

 

چگونگی کارکرد سرو موتور ها


سرو موتور یک مدل موتور الکتریکی می باشد که شامل یک سری مدارات الکترونیکی، مانند درایو ها در کنار آن قرارگرفته اند و هدف از به کار گیری آنها، در اختیار داشتن سیستم های کنترل فید بک می باشد، که در دستگاه CNC چوب، سنگ، فوم و فلزات طراحی می شود. مقدار اینرسی در این مدل از موتور ها پایین بوده و در نتیجه سرعت در این موتور ها متغیر است. قطر این مدل موتور ها نسبتا کم اما طول زیادی دارند. یک محور خروجی داشته که قابلیت قرار گرفتن در یک موقعیت و زاویه ای خاص با ارسال سیگنال رمزی را دارا می باشد. کنترل موقعیت زاویه ای و چگونگی آن توسط دسته ای از سیگنال های رمزی انجام می شود. کنترل حرکت و موقعیت زاویه ای این محور خروجی که وابسته به دسته ای از سیگنال های رمزی می باشد برای سیستم کنترل آن انجام می شود. در سروموتورها، الکتروموتور حاوی شفت عمل گردش را بر عهده دارند و وظیفه تجهیزات الکترونیکی دقت دادن به الکترو موتور نیز می باشد، که این دقت شامل : کنترل زاویه، شتاب و کنترل سرعت نیز می باشد.

 سرو موتور ها در دو دسته گیر بکس دار و بدون گیر بکس طبقه بندی می شوند.

مشخصه فنی سرو موتور ها :


● ولتاژ به کار رفته شده در آن متناسب با گشتاور خروجی می باشد.
● جهت گشتاور سرو موتور باید به پلاریته لحظه ای ولتاژ کنترل بستگی دارد.

انواع سرو موتور ها :


سرو موتور ها به دو دسته کلی سرو موتور های AC و سرو موتور های DC تقسیم می شوند. در سیستم های با قدرت خیلی بالا بهتر است از سرو موتور های DC نیز استفاده کنیم، اما به طور کلی سرو موتورهای AC به دلیل بازده بیشتر نسبت به سرو موتور DC اولویت بالاتری دارند. از آنجایی که سرو موتور AC یک محرک چرخشی یا خطی می باشد، که توانایی کنترل دقیق موقعیت زاویه ای یا خطی را دارد، این مدل سرو موتور دارای یک موتور مناسب برای سنسور در جهت بازخورد موقعیت می باشد، این موتور نیازمند یک کنترل نسبتا پیچیده که معمولا با یک ماژول اختصاصی طراحی شده، برای بهره گرفتن از سرو موتور دارد. سرو موتور های AC موتور های پر سرعتی هستند که معمولا به عنوان موتور های همگن مغناطیسی ساخته می شوند.

کاربرد سرو موتور :

● در ساخت انواع ربات

● ماشین های نساجی 

● مسلسل های ضد هوایی

● دستگاه های برش و فرم دهی

● باز و بسته شدن درب اماکن عمومی

● کنترل زاویه چرخش در پنل سولار

● دستگاه های پزشکی

● ماشین آلات نساجی

● ماشین آلات چاپ

● دستگاه های تزریق پلاستیک

● دستگاه های CNC، فلزات، چوب و طلا

 

محصولات شرکت تام باهر

شرکت تام باهر وارد کننده و عرضه کننده انواع محصولات و لوازم مکانیکال مربوط به دستگاههای CNC نظیر بال اسکرو، بال بوش، پولی تایم، پروفیل آلومینیوم(شامل پروفیل آلومینیوم شیاردار)، انواع شفت(شفت پایه دار/ شفت LM/ شفت بدون پایه)، ریل و واگن(لینیر گاید)، دنده شانه ای (دنده شانه ای مورب)، کوپلینگ (کوپلینگ SRJ)، انرژی چین(محافظ کابل) و هم چنین محصولات الکتریکال دستگاههای صنعتی شامل سرو موتور و استپ موتور با برندJMC-BAHER میباشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با مهندسین و کارشناسان فنی ما در این زمینه با شماره های موجود در سایتهای تام باهر تماس حاصل نمایید. شرکت تام باهر علاوه بر ثبت برند باهر، نمایندگی برندهای GTEN از تایوان در بال اسکرو، نمایندگی انحصاری برند STAF کشور تایوان در لینیر گاید، نمایندگی انحصاری برند GAMBINI از کشور ایتالیا در دنده شانه ای و نمایندگی سرو موتور و استپ موتور JMC-BAHER را دارا می باشد.

عامل محرک محور های دستگاه های CNC :


سرو موتور ها از پرکاربرد ترین قطعات در دستگاه های CNC نیز می باشد. در این کاربرد  گشتاور تولیدی توسط شفت موتور به وسیله بال اسکرو ̨ راک و پینیون به حرکت خطی دقیق و سریع تبدیل می شود.

به طور کلی سرو موتور :


● کنترل سرعت را عهده دار هستند.
● قابل استفاده در دستگاه های با قدرت بالا
● دارای کاربرد در رنج قدرت پایین
● سرو موتور ها در سه دسته AC ،DC، پله ای وجود دارد.
● داشتن سرعت و دقت بالا 
● از مشخصه های سرو موتور AC، غیر خطی بودن آنها می باشد.