مکانیزم بال اسکرو

9 / 10
از 500 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 13 تير 1400 |

 

مکانیزم بال اسکرو

در صنعت و در ماشین آلات صنعتی با استفاده از تجهیزات کنترل مکانیکی یا همان مکانیزم بال اسکرو میتوان جابجایی های دقیق و با سرعت‌های بالا ایجاد کرد. در این ماشین‌ها برای تبدیل حرکت دورانی به خطی باید از یک مکانیزم تبدیل حرکت استفاده کرد. لذا برای این منظور از مکانیزم‌های انتقال حرکت قابل تنظیم که با آن‌ها می‌توان جهت و سرعت دوران را به طور مکانیکی کنترل کرد استفاده می‌شود. این مکانیزم بال اسکرو نامیده می‌شوند. به طور خلاصه می‌توان گفت بال اسکرو وسیله‌ای مکانیکی است برای تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی با کمترین اصطکاک ممکن.در ماشینهای قدیمی و سنتی غالبا برای جا به جایی محورها برای تبدیل‌ حرکت‌ دورانی‌ به‌ خطی‌ معمولاً از سیستم پیچ و مهره استفاده میشود. با پیچاندن پیچ به میزان یك دور كامل، مهره به اندازه طول یك گام تغییر مكان میدهد. در این ماشینها از پیچ و مهره هایی با رزوه های ذوزنقه ای استفاده میشود كه دارای لقی زیادی هستند. این لقی هنگام برگشت محور در جهت مخالف، مشكلاتی را ایجاد میكند. در ضمن به علت افزایش اصطكاك و سائیدگی، كاهش لقی هم امكان پذیر نیست. درانواع ماشینهای سی ان سی (CNC) از پیچ و مهرهای استفاده میشود كه فاصله بین پیچ و مهره با یك ردیف ساچمه دقیق پرشده است. معمولاً مهره این نوع پیچها دوتكه است و با تنظیم فاصله میان دو تكه مهره میتوان لقی را به حداقل رساند. بدین ترتیب بین پیچ و مهره عمل غلتش صورت میگیرد نه لغزش، و اصطكاك بسیار كاهش می یابد. با استفاده از این پیچ و مهره ها دقت حركت به mm 1000خواهد رسید.

 

بال اسکرو باهر

بال اسکرو در تمام سیستمهای متحرک خطی مورد مصرف فراوان دارد. شاید خالی از لطف نباشد که گفته شود شرکت صنعتی بازرگانی تام باهر در بازار فروش انواع لوازم سی ان سی توانسته هدفهایی بزرگ را دنبال کرده و رو به پیشرفت باشد تام باهر در قسمت فروش شرکت دارای مجموعه ایی کامل از سیستمهای متحرک خطی می باشد از جمله بال اسکرو. در تام باهر با دو برند باهر و جی تن در بال اسکرو رو برو هستیم که برند باهر توسط شرکت در سالها پیش ثبت گردیده و برند دوم که جی تن تایوان میباشد دارای نمایندگیGTEN از کشور تایوان است که توسط شرکت تام باهر اخذ شده است. محصولات تام باهر شامل: کوپلینگ، بال اسکرو، پولی تایم، پروفیل آلومینیوم، شفت پایه دار باهر، لینیر گاید STAF، انرژی چین،سرو موتور، ریل و واگن و.........می باشد که ازنظر کیفیت و دقت بیشترین بازده را داشته و در طول چندین سال مورد تایید تمامی مصرف کنندگان لوازم سی ان سی بوده اند.

 

نحوه کاربرد مکانیزم بال اسکرو

نحوه کاربرد بال اسکرو و نحوه انتخاب آن به عنوان ابزاری که برای تغییر حرکت چرخشی را به حرکت خطی با کمترین میزان اصطکاک مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارت دیگر از این وسیله برای تبدیل کردن نیروی خطی به نیروی پرتابی استفاده میشود. از نظر ظاهر به پیچ و مهره ها شباهت دارد و شامل دو بخش گوی و شفت رزوه داراست. بخش گوی یا همان مهره ثابت بوده و پیچ حرکت دورانی دارد.

 

در انتخاب مکانیزم بال اسکرو مناسب عواملی موثر است که به تعدادی از آنها اشاره میکنیم 

1- محاسبه عمر بال اسکرو

2-محاسبه بار بحرانی بال اسکرو

3-محاسبه بار کششی مجاز

4- محاسبه مقدار نیروی ماکزیمم برای بال اسکرو

5-محاسبه مقدار سرعت بال اسکرو

6-محاسبه ظرایب اطمینان برای بال اسکرو

7- نرخ بار دینامیکی و استاتیکی پایه


حال اگر درانتخاب بال اسکرو دقت و وقت لازم صرف نشود ممکن است بال اسکرو خریداری شده دارای معایب آسیب زننده ای در دستگاهی که در آن نصب شده است، شود. معایبی از قبیل هزینه بالا، حساس در مقابل ضربه، حساس به آلودگی و نیاز مدام و پیوسته به تمیزی و سرویس، عدم وجود حرکت ثابت چرخشی ، عدم وجود مکانیزم خود قفل شوندگی.....را ایجاد نماید.