شفت پایه دار باهر

9 / 10
از 600 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 13 تير 1400 |

 

شفت پایه دار باهر

شفت پایه دار باهرقطعه ایی و نوعی ریل است که با یاری  بلبرینگ خطی قطاعی برای ایجاد حرکت خطی در یک جهت به کار می رود. این نوع شفت قادر به  اتصال مستقیم به تکیه گاه ثابت است. در واقع  شفت پایه دار برای تحمل بار زیاد و یا ابزار با دقت بالا که خمش شفت می تواند به دقت دستگاه آسیب بزند استفاده میگردد. این قطعه محصولی مناسب برای ساخت انواع  دستگاههای  CNC  و سایر تجهیزات صنعتی و ابزاردقیق می باشد. شفت پایه دار باهر در شرکت تام باهر با بهترین کیفیت ارائه میشود. البته در تام باهر شفت در سه مدل شفت پایه دار و شفت بدون پایه و مدل LM موجود میباشد. البته وسعت محصولات تام باهر در انتهای متن جهت آشنایی متقاضیان  شرح داده میشود ولی در اینجا شاید لازم باشد تعریفی از شفت و انواع آن نیزداشته باشیم.

 

شفت (shaft)

شفت(shaft) در صنعت به قطعه ایی گفته میشود که از اجزای سیستم چرخشی دستگاه است که اکثرا سطح مقطعی آن دایره ایی شکل است که برای انتقال قدرت و نیرو از یک قسمت به قسمت دیگر استفاده میشود. شفت میتواند برای انتقال نیرو از ماشین تولید کننده انرژی به ماشین جذب انرژی بهره گرفته میشود. چرخ و چرخ دنده ها میتوانند بر روی شفت نصب شوند.

 

انواع شفت

1-شفت انتقال دهنده: این شفت عمدتا برای انتقال انرژی در بین منبع نیرو و ماشین جذب نیرو بهره گرفته میشود.

به طور مثال: شفت کانتر و شفت خطی

2-شفت جدایی ناپذیر: غالبا این شفت جز جدایی ناپذیر دستگاهها در صنعت می باشد.

مانند: میل لنگ

خصوصیات شفت از جنس فولادی

شفتهای معمولی غالبا از جنس فولاد سبک می باشند البته در مواقعی که نیروی بالا مورد نیاز است از فولاد آلیاژی مانند: نیکل، کروم نیکل و یا فولاد و انادیوم استفاده می گردد. شفت فولادی از نوع سخت ترین مدل شفت هاست که با فرآیند درجه دمای بالا سخت گردیده و سطوح آن با کروم پوشانده شده است تا سختی آن بالا برود و تراشکاری شفت های فولادی بسیار مشکل می باشد و ابزار و الماس براده برداری مخصوصی نیز لازم دارد.

 

طراحی کلی شفت(shaft)

در ساختار فیزیکی شفت در قسمت وسط قطر بیشتری دارد و قطر آن با حرکت به دو سمت سر شفت به صورت آهسته و پیوسته کم میشود تا خارج شدن اجزاء راحتتر صورت بگیرد. طول سرهای شفت برای کم کردن جابه جایی و حرکت اضافی شفت در حین کار باید کوتاه باشد. برای شفت بسیار بلند دارای چندین قسمت بار بر بر روی ان قرار دارد و ممکن است لازم باشد به تعداد یاتاقانها اضافه شود و بیش از دو یاتاقان باشد. البته در مورد شفتها باید ذکر کرد که بهتر است تنها یکی از یاتاقانها بار محوری را تحمل کند تا امکان ایجاد تلرنسهای بزرگتر برای اندازه های طول شفت امکان پذیر شود و باعث منع ایجاد تنشهای نا خواسته محوری در شفت در اثر انبساط حاصل از تغیرات دما میگردد. انواع شفتهای تام باهرهمانطور که گفته شد از دو نوع پایه دار و بی پایه می باشد و در تام باهر ما انواع محصولات لوازم سی ان سی را دارا هستیم. بال اسکرو از دو برند باهر و جی تن تایوان، لینیر گاید (ریل و واگن) STAF، انواع پروفیل آلومینیوم، کوپلینگ، شفت پایه دار، شفت بدون پایه باهر، پولی تایم باهر، انرژی چین (Energy Chain)، لوازم سی ان سی، سرو موتور و.... میباشد.