سیستم بالسکرو چیست؟

9 / 10
از 500 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 3 مرداد 1400 |

سیستم بالسکرو چیست؟

system ballscrew

تعريف كوتاهي از بالسكرو، براي درك بهتر سيستم بالسكرو


بالسکرو یکی از قطعات مهم و مورد استفاده در صنعت می باشد، که برای تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی در دستگاه ها و ماشين آلات صنعتي به ويژه دستگاه هاي سی ان سی و میز سی ان سی به کار می رود. یکی از مزایای مهم و کاربردی سيستم بالسکرو، اصطکاک پایین آن است که بسیار مورد توجه صنعتگران برای استفاده در دستگاه ها می باشد. در مواردی که مقاومت شدید و دقت بالا لازم است از بال اسکرو استفاده می شود.
ساختار بالسکرو شامل سیستم مهره ball nut و پیچ screw می باشد. در داخل سیستم بالسكرو، مکانیزم پخش ساچمه وجود دارد که به همین دلیل بالسکرو در مقایسه با پیچ های معمولی بزرگتر و ضخیم تر شده است. بر روی پیچ بالسکرو شیارهایی وجود دارد که به منظور تعیین مسیر حرکت خطی بالسکرو و حرکت ساچمه ها در سیستم مهره ايجاد شده است. سیستم مهره بخش اصلی بال اسکرو در به وجود آمدن حرکت خطی می باشد.


نحوه کارکرد سیستم بالسکرو چیست ؟

زمانی که پیچ( در بعضی موارد مهره ) شروع به چرخش میکند، ساچمه ها درون مهره بر روی شیار های پیچ يا مهره شروع به حرکت میکنند و توسط سیستم بازگردان ساچمه داخل مهره، در یک مسیر پیوسته حرکت میکنند، و ساچمه ها مداوم پس از عبور از سیستم بازگشت به مسير حركت بر روي پيچ باز مي گردند كه اين امر باعث حركت بال اسكرو به سمت جلو و عقب و تبديل حركت چرخشي اسكرو به حركت خطي آن مي شود.

 

سيستم بازگشت ساچمه بالسكرو

ball return system

 

سيستم ها و مكانيزم هاي مختلفي براي چرخش ساچمه ها درون شيار پيچ و مهره و مكانيزم بازگشت ساچمه ها وجود دارد. اگر مهره بالسکرو سيستم بازگشت ساچمه درون خود نداشته باشد، زماني كه ساچمه ها به انتهاي مهره مي رسند از آن خارج مي شوند. به همين منظور چندين روش براي بازگرداندن ساچمه ها به مهره ايجاد شده است.

سيستم بالسكرو در بازگشت خارجي ساچمه از مهره،

توسط يك لوله در درون ديواره مهره كه سر و ته آن در درون ديواره مهره بسته مي باشد. در انتهاي مهره ساچمه ها توسط يك ميله برآمده يا خم كننده به سمت لوله هدايت مي شوند و به ابتداي مسير حركت ساچمه ها بر روي شيار پيچ باز مي گردند.


سيستم بالسكرو در بازگشت داخلي ساچمه ها از مهره

شیاری منحرف كننده بين دو شیار موجود بر روي مهره، به ساچمه ها اجازه مي دهد كه از يك شيار خارج شوند به شيار مجاور آن بروند. در انتهاي مهره، سيستم بازگشتي وجود دارد كه ساچمه ها زماني كه به انتهاي مهره مي رسند به داخل يك حفره پايين مهره انتقال مي يابند. و مكانيزمي به همان شكل در ابتداي مهره وجود دارد كه ساچمه ها را به مسير باز مي گرداند. حرکت ساچمه ها در سيستم بالسكرو تحت بارهاي مكانيكي عمده اي نيستند، و قطعات پلاستيكي را به منظور اصطكاك پايين، در مسير هاي بازگشت ساچمه ها جاي مي دهند. به منظور ايجاد حركت غلتشي مناسب ساچمه ها در سيستم بال اسكرو، مانند يك ياتاقان استاندارد، لازم است كه ساچمه در يك جهت بارگذاري شود كه در يك نقطه با مهره و در يك نقطه با پيچ در تماس باشد. در عمل، بالسكرو ها به گونه اي طراحي شده اند كه به راحتي از قبل بارگذاري شده اند به طوري كه بر چهار نقطه ساچمه بار كمي اعمال مي شود. دو نقطه آن با مهره و دو نقطه ديگر آن با پيچ در تماس است.
عمق شيار عرضي ايجاد شده، كمي از شعاع ساچمه بزرگ تر است. بنابراين تغيير شكل الاستيك در اطراف نقطه تماس باعث مي شود منطقه تماس كوچك شود ولي اجازه نمي دهد كه به صفر برسد، مانند عناصر غلتشي ديگربه صفر برسد.
براي اين منظور، شيار ها معمولا به شكل طاق مخروطي Gothic arch صيقل داده مي شوند. اگر شيار ها به شكل نيم دايره اي ساده باشند، تنها در دو نقطه ايجاد ميشود، در لبه  بیرونی و لبه داخلي، كه نمي تواند در برابر بار محوري مقاومت كند.


استاندارد سيستم بالسكرو چيست؟


استانداردهای ملی و بین المللی، براي استاندارد سازی تعاریف، الزامات زیست محیطی و روش های تست مورد استفاده برای تمام بالسكرو ها به كار گرفته مي شود. انتخاب استاندارد مورد استفاده، بستگي به توافق بین فروشنده و کاربر است و اهمیت خاصی در طراحی پيچ دارد.

بالسکرو باهر
شركت تام باهر با دارا بودن تيم فني متخصص در ارائه خدمات و ارائه انواع محصولات خطي به ويژه انواع سيستم بال اسكرو، بالسكرو با برند ثبت شده  باهر Baher و بالسكرو جي تن gten تایوان مي باشد. شما مي توانيد براي دريافت اطلاعات بيشتر درباره سيستم بالسكرو و خريد بال اسكرو با فروشگاه تام باهر تماس بگيريد.