سرو موتور

9 / 10
از 4000 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | ﺳﻪشنبه 8 تير 1400 |

 

سرو موتور

سرو موتور نوعی از موتورهای الکتریکی است که با هدف بکارگیری در سیستم‌های کنترل فیدبک طراحی می‌شود. لختی (اینرسی) در موتور سرو Servo Motor پایین بوده و در نتیجه تغییر سرعت در این موتورها بسیار سریع است. سرو موتورها در صنعت کاربری های منحصر به فردی دارند. گونه های مختلف سروو موتور بر اساس زاویه دوران شافت و جنس گیربکس دسته بندی می شوند. از هدایت نازل CNC پرینتر سه بعدی، مدیریت حجم بطری در خطوط تولید نوشابه، گیمبال پهپاد و… کاربرد دارند. مهمترین پارامتر در یک سرو موتور زاویه دوران شافت می باشد. شیوه راه اندازی سروموتور بدون برنامه نویسی با برد Raspberry pi را مطالعه کنید. در سیستم‌های هوشمند و اینترنت اشیا IOT هم بسیار پرکاربرد ظاهر شده‌اند. برای مدیریت سرو موتور نیاز به موج مربعی یا PWM است. به عبارت دیگر سرو موتور Servo Motor یک موتور کوچک دارای یک محور یا شافت خروجی است. این محور خروجی قادر است در یک موقعیت و زاویه خاص با سیگنال دریافتی قرار گیرد.

تاریخچه سرو موتور

در سال ۱۸۲۰ میلادی، اورستد (Oersted) کشف کرد که عبور جریان برق از یک سیم، میدانی مغناطیسی را حول آن سیم تولید خواهد کرد.
بعد از او فارادی اثبات کرد که چگونه این میدان مغناطیسی، قادر به تولید کردن یک نیروی مکانیکی است.
وسیله‌ای که او استفاده می‌کرد، شامل یک آهنربای دائمی احاطه شده در یک مخزن جیوه بوده و یک تکه سیم که به وسیله‌ی یک چنگال، قلاب شده است درون مخزن جیوه معلق است. با عبور یک جریان الکتریکی از درون سیم، یک نیروی الکترومکانیکی باعث می‌شود که سیم با حرکتی دورانی به دور آهنربای مغناطیسی به گردش درآید. البته این وسیله فقط برای مدت محدودی کاربرد دارد، زیرا نیروی گردشی تولید شده، بسیار ضعیف است.

 

سروموتور باهر-JASD

قطعه سرو موتور(servo motor) به صورت کلی یک الکترو موتور هست که یک سری مدارات الکترونیکی مانند درایوها در کنار آن قرار دارد و الکترو موتور حاوی شفت عمل گردش را به عهده دارد و تجهیزات الکترونیکی هم وظیفه دقت دادن به الکترو موتور را بر عهده دارند و این دقت شامل کنترل زاویه، کنترل شتاب، کنترل سرعت و … می شود.
سرو موتور ها در انواع گیربکس دار و بدون گیر بکس وجود دارند و در اندازه های خیلی کوچک تا اندازه های بزرگ تولید می شوند که اندازه های کوچک در پروژه های رباتیک و تجهیزات مکاترونیکی استفاده شده و اندازه های بزرگ هم در ساخت تجهیزات صنعتی مانند دستگاه های CNC فلزات، چوب، طلا، ماشین آلات نساجی، ماشین آلات چاپ، سینما ۵ بعدی و ۳ بعدی، دستگاه های تزریق پلاستیک، دستگاه های پزشکی، ماشین آلات و دستگاه های تولید قطعات الکترونیکی استفاده می شود. سرو موتور ها را در هر جایی که الکترو موتورها کاربرد دارد می توان استفاده کرد اما به دلیل قیمت بالای آن نسبت به الکترو موتورها، ما تنها در جاهایی از سرو موتور استفاده می کنیم که عملاً با الکترو موتور های معمولی کار به خوبی انجام نمی شود و نیاز به دقت و سرعت عمل بالایی داریم شرکت ها و انواع برندهای مختلف در بازار حضور دارند تا بتوانند عرضه کننده سروموتور باشند که شرکت تام باهر با برند باهر-JASD یکی از شرکتهای عرضه کننده سروموتور با کیفیت می باشد. شرکت تام باهر  به اطلاع می رساند سرو موتور 0.75kw و‌1kw ساخت چین با کیفیت عالی به محصولات ما اضافه شده است. این سرو موتور با برند مشترک دو شرکت (BAHER-JASD) وارد شده و تمام و کمال مراحل تست را انجام داده ایم. بعد از یک سال و نیم کارکرد بدون مشکل اقدام به سرمایه گذاری و نمایندگی انحصاری نموده ایم. اطمینان کامل به کیفیت محصولات شرکت مذکور حاصل شده است. این سرمایه گذاری برای ما ریسک پذیر نیست چون به کیفیت اطمینان پیدا کرده ایم.
برند تام باهر دارای محصولات فراوانی در زمینه سیستم های متحرک خطی، اتوماسیون صنعتی و سی ان سی است که یکی از معتبرترین و کاربردی ترین آنها سروموتور باهر-JASD می باشد.
باهر-JASD یکی از معتبر ترین و با کیفیت ترین محصولات عرضه شده می باشد که توانسته است با رقبای خود رقابت تنگاتنگی را در زمینه کیفیت و دقت بالا این محصولات داشته باشد و به دلیل اعتبار بالای این برند بازار را از آن خود کرده است.

 

شرکت تام باهر از سابقه بالایی در این صنعت نیز برخوردار است که با تجهیزات مدرن و به روز باکیفیت بالا اقدام به عرضه محصولات خود مینماید. همواره مشتریان در صنعت و بازار ما را با کیفیت و تعهد به یاد دارند. کوپلینگ باهر با کیفیت که برای اتصال بین دو شفت به یکدیگر از آن استفاده و بهره می رود. بعنوان مثال یکی از موارد استفاده از آن در دستگاه های سی ان سی CNC است. کوپلینگ عرضه شده در شرکت تام باهر با دستگاه های جدید و مدرن و در انواع مختلف مناسب برای استفاده در دستگاه ها و کارکرد های مختلف و غیره استفاده می شود.شرکت تام باهر عرضه کننده کلیه محصولات سیستمهای متحرک خطی، انواع بال اسکرو باهر و تنها نمایندگی انحصاری جی تن(GTEN) از تایوان میباشد. مشتریان گرامی برای اطلاعات فنی و دیدن نقشه های سه بعدی بال اسکرو میتوانند از سایتهای شرکت نیز بازدید نمایید، البته محصولات تام باهر دارای تنوع بالایی است و شامل :بال اسکرو، ریل و واگن، دنده شانه ای، لینیر گاید STAF، پولی تایم، پروفیل آلومینیوم، انرژی چین، کوپلینگ باهر، لوازم سی ان سی،.......می باشد که با برند باهر ارائه میگردد. هم چنین شرکت تام باهر نمایندگی لینیر گاید با برند STAF  از تایوان را دارا می باشد.

 

مشخصات اصلی سرو موتور Servo Motor

1- جهت گشتاور سرو موتور Servo Motor به پلاریته لحظه‌ای ولتاژ کنترل بستگی دارد.

2- گشتاور خروجی موتور متناسب با ولتاژ ورودی سرو موتور Servo Motor است.

سرو موتور در انواع DC و AC طراحی و ساخته می‌شوند. عموما سرو موتورهای AC دارای بازده و عملکرد بیشتری در مقایسه با سرو موتور DC هستند. سرو موتور DC شامل موتور سری، سری چاکدار، موتور کنترل موازی و.... می‌باشند. به عنوان مثال سرو موتور سری دارای گشتاور راه انداز بالایی است ولی موتور کنترل موازی دارای توان کمتری می‌باشد. 

کاربرد سرو موتور

 قیمت سرو موتور

عوامل مختلفی بر روی قیمت سرو موتور تاثیر گذارند. مهمترین عامل بعد از عوامل کیفی (مانند برند و کشور سازنده)، گشتاور سرو موتور است. بعد از گشتاور، دور سرو موتور و به تبع آن توان آن عامل تغییر قیمت سرو موتور خواهد بود. ولتاژ تغذیه درایور نیز بسته به اینکه سرو موتور 220 ولت (برق تک فاز) یا سرو موتور 380 ولت (برق سه فاز) باشد عامل دیگر تعیین قیمت است. سرو موتوری که با برق سه فاز 380 ولت تغذیه می شود، کارآیی بهتری دارد، اما در توانهای پایین معمولا سرو موتور های تک فاز عرضه می شوند. دقت سرو موتور که وابسته به نوع و دقت انکودر آن است، پارامتر دیگر تعیین قیمت است.

تفاوت سرو موتور و استپ موتور

در میان صنعتگرانی که در حوزه اتوماسیون صنعتی و ساخت CNC فعالیت دارند، هم سرو موتور و هم استپ موتور به عنوان موتور CNC شناخته می شود. اما این سئوال عمدتا مطرح است که تفاوت استپ موتور با سرو موتور در چیست؟ به عنوان یک پاسخ سریع و کاربردی باید گفت که استفاده از استپ موتور در کاربردهایی با سرعت و دقت کمتر مناسب تر است و در مقابل، استفاده از سرو موتور برای کاربردهایی با سرعت و دقت بالاتر توصیه می شود. سرو موتور می تواند بین 1.5 تا 2 برابر گشتاور نامی خود را بصورت لحظه ای (تا یک دقیقه)، اعمال نماید اما گشتاوری که برای استپ موتور ذکر می شود، بالاترین گشتاور قابل تحویل (با درایو و تغذیه مناسب و ایده آل) است و در دورهای بالاتر این گشتاور افت هم می کند. اگر کاربردی دارید که در آن سرعت یا دقت بالایی نیاز دارید و یا اینکه گشتاور و اینرسی بار به صورتی است که احتمال خارج شدن موتور از موقعیت مطلوب وجود دارد، استفاده از سرو موتور منطقی تر خواهد بود.

خرید سرو موتور

 جهت خرید سرو موتور  ابتدا گشتاور مورد نیاز و سپس دور مورد نیاز خود را محاسبه نمایید. مانند هر نوع از انواع تجهیزات حرکت، محاسبه دقیق الزامات مانند محاسبه درست گشتاور و محاسبه درست دور می تواند از تحمیل هزینه های اضافی به شما جلوگیری کند. در دورهای پایین و گشتاور های بالا می توان بجای خرید سرو موتور با گشتاور بالا، استفاده از سرو موتور به همراه گیربکس زیروبکلش را مد نظر قرار داد. 

درباره بال اسکرو GTEN