ریل و واگن

9 / 10
از 1527 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 26 خرداد 1400 |

لینیر گاید (ریل و واگن)

لینیر گاید و بلوک که به نام ریل و واگن هم شناخته می شود به منظور سوار کردن بار مکانیکی برای حرکت خطی استفاده می شود که توسط آن می توان یک حرکت خطی با بازده بالا را ایجاد کرد. این حرکت روی  قطعات گردنده مثل ساچمه یا رولر انجام می گیرد و به همین دلیل اصطکاک بسیار کمی دارد.

ساچمه ها یا رولرها از طریق یک مسیر بسته که بین ریل و بلوک قرار دارد حرکت کرده و با غلطش خود امکان ایجاد یک حرکت خطی دقیق را فراهم می کنند. بدلیل کم بودن مقاومت اصطکاکی در لینیر گاید، مقدار بسیار کمی نیروی پیش بر کافیست تا بار به حرکت درآید. همین خصوصیت باعث می شود بتوان با مصرف توان کم‌، باری را با سرعت بالا حرکت داد. این مزیت در مواردی که بار با سرعت زیاد حرکت رفت و برگشتی دارد بسیار حایز اهمیت است.

ریل و واگن

تحمل نیرویی

سیستم ریل و واگن بدلیل طراحی مخصوصی که دارد می تواند بار افقی و عمودی را تحمل کند.

انواع ریل و واگن

لینیر گایدهای مختلفی در بازار جهانی ساخته و ارائه می شوند که همه آن ها دارای روش عملکردی یکسانی هستند و فقط از نظر کیفیتی و گاهی ابعادی با هم متفاوت هستند. شرکت تام باهر از جمله شرکت های دارای برند های مطرح در ریل و واگن ها ازجمله برند ریل و واگن یا لینیر گاید STAF ساخت تایوان است.

کاربردهای ریل و واگن

ماشینهای فرز و تراش سبک با دقتهای حدود 0.05 میلیمتر، تجهیزاتی که حرکتهای خطی سریع و دقیق نیاز دارند، رباتهای جابجا کننده یا Pick & Place خطی و دروازه ای دقیق، ماشینهای CNC، ماشین های برش لیزری، ماشینهای CNC حکاکی یا برش روی چوب و سنگ، دستگاههای برش لوله حین حرکت یا Shear cutting، انواع ماشین آلات بسته بندی با حرکتهای خطی، ماشینهای پرکن بطری با جک سرو، انواع دستگاههای تراورس برای باز کردن یا جمع کردن کابل یا مفتول فلزی، انواع دستگاههای CNC برش هوا گاز یا پلاسما و بسیاری کاربردهای دیگر.