دنده شانه ای باهر

9 / 10
از 500 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 13 تير 1400 |

 

دنده شانه ای باهر


تمام دستگاههای سی ان سی از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که مهمترین آنها دنده شانه ای و چرخ دنده است. دنده شانه ای باهر در انواع دستگاههای سی ان سی چوب و سنگ از اجزاء اصلی می باشد که در شرکت تام باهر موجود است. این چرخ دنده ها برای تبدیل حرکت دورانی به حرکت خطی به کار می روند. به کمک چرخ دنده ها میتوان جهت حرکت را تغییر داد. چرخ دنده شانه ای از اجزای دستگاه سی ان سی می باشد و نیاز به مراقبت فراوان دارد تا طول عمر دستگاه افزایش یابد و در واقع برای دنده های موجود در فضای باز مانند دنده شانه ای و چرخ دنده انجام عمل روغنکاری بسیار مهم است چون باید لایه ای کم از گریس یا روغن استفاده شده بر روی دنده ها باشد تا از برخورد مستقیم فلزبا فلز ممانعت شود.

هر دستگاه سی ان سی به طور کلی از دو قسمت مجزا و کلی ساخته شده است که شامل :


1-بخش مکانیکی
بال اسکرو
دنده شانه ای
کوپلینگ
محافظ کابل (انرژی چین)
لینیر گاید(ریل و واگن)
گیربکس

2-بخش الکتریکی و کنترلی
سرو موتور و درایو
استپ موتور و درایو
تابلو برق کامل
کنترلر و متعلقات آن

انواع چرخ دنده شانه ای


1.چرخ دنده ساده
ساده ترین و پرکاربرد ترین نوع چرخ دنده است. هر چرخ دنده شامل دیسک است که دندانه های آن به صورت شعاعی قرار گرفته اند و محور هر دو دنده باید موازی هم باشد.

2.چرخ دنده مارپیچ
دندانه های این چرخ دنده بر خلاف چرخ دنده ساده، موازی با محور چرخ دنده نیست، بلکه هر دندانه به شکل مقطعی از مارپیچ است. این امر باعث میشود دندانه ها به آرامی با هم درگیر شوند، درحالی که دندانه های چرخ دنده ساده به یکباره باهم درگیر شده و از هم جدا می شوند.

3.چرخ دنده مخروطی
چرخ دنده های مخروطی معمولا برای انتقال نیرو محور هایی که زاویه ۹۰ درجه منقطع دارند، استفاده میشود.

4.چرخ دنده حلزونی
چرخ دنده حلزونی نیرو را از طریق زاویه های قائم روی محورهای غیر منقطع انتقال می دهند.

برای چرخ دنده هایی که حرکت از یک محور به محور دیگر انتقال میدهند، ۳ حالت وجود دارد :

  1. محور موازی
  2. محور متقاطع
  3. محور متنافر

 

دنده شانه ای مورب باهر

در شرکت تام باهر محصول دنده شانه ای شرکت از نوع مورب است که با نام دنده شانه ای مورب باهر شناخته شده و به متقاضیان عرضه میشود. در تعریف دقیق و لغوی دنده شانه ای مورب باید گفته شود که دنده شانه مورب در زبان انگلیسی helical rack & pinion (قفسه مارپیچ) گفته می شود که دنده ها در زاویه 19.5 درجه نسبت به بدنه دنده قرار دارند که موجب مزیت هایی برای دنده ها می شود که می توان به از بین بردن لقی های بسیار در دنده شانه های مستقیم اشاره کرد. همچنین به دلیل بزرگ تر شدن سطح درگیری درصد گیر کردن دنده به مراتب کاهش می یابد. از جمله مهم ترین نکات در خصوص دنده شانه ای مورب و عملکرد آن این است که این قطعه باید هر روز روغن کاری شود تا به خوبی کار کند و فراموشی این نکته مهم موجب خرابی دنده شانه ای مورب می شود.
در اکثر مواقع دنده شانه ای مورب خرابی خاصی ندارد به این دلیل که فشار اصلی کار بر روی واگن است و این قطعه بار را تحمل می کند. به دلیل اهمیت موضوع بسیاری از شرکت های تولید دنده شانه ای و چرخ دنده دستگاه روغن کاری اتوماتیک مخصوص چرخ دنده ها و دنده شانه ای تولید و عرضه می کنند.

 

گزیده ای از محصولات تام باهر


شرکت تام باهر با داشتن انواع محصولات لوازم سی ان سی جهت ساخت ماشین آلات سی ان سی تلاش کرده بهترین کیفیت و مناسبترین قیمت را جهت عرضه کالای خود داشته باشد. این شرکت با ثبت برند باهر این برند را در ایران برای خود انحصاری کرده است و در کنار محصولات برند باهر چندین نمایندگی برند از جمله برند GTEN و STAF کشور تایوان را هم کسب نموده است. محصولات شرکت تام باهر: بال اسکروباهر، بال اسکرو GTEN، پروفیل آلومینیوم، کوپلینگ باهر، لوازم سی ان سی باهر، انرژی چین(محافظ کابل)، لینیر گاید STAF، دنده شانه ای مورب باهر و سرو موتور و ریل و واگن و پولی تایم......می باشد. در سایتهای تام باهر میتوان کاتالوگ کلیه محصولات را بررسی نمود و یا با تماس با شماره های فروشگاه که در سایتها موجود است از موجودی و قیمت کالاها مطلع شد.