روانکاری و نگهداری بلبرینگ ها درگیربکس های صنعتی

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | پنجشنبه 20 خرداد 1400 |

روانکاری و نگهداری بلبرینگ ها درگیربکس های صنعتی

در این مقاله قصد داریم در مورد روانکاری و نگهداری بلبرینگ ها در گیربکس های صنعتی و همچنین انواع روانکار ها و شیوه های مختلف روانکاری بلبرینگ ها و دیگر قطعات در گیربکس های صنعتی بحث کرده و در انتها توصیه هایی عملیاتی درجهت مواردی مانند مونتاژ بلبرینگ ها و نوع تلرانس های لازم جهت ساخت قطعات را ارائه نماییم.

چکیده

در هر کجا که  قطعات، شامل چرخدنده ها و بلبرینگ ها و یا سطوحی که نسبت به یکدیگر حرکت نسبی دارند، نیاز به روانکاری، جهت  ایجاد فیلم روغن بین این سطوح و قطعات الزامی می گردد. عدم روانکاری صحیح ماشین آلات باعث کاهش راندمان، تماس فلز با فلز، فرسایش، بالا بردن هزینه های نگهداری و تعمیرات و همچنین مصرف انرژی بالا تر در دید کلان را بدنبال خواهد داشت. در این مقاله خواص روغن های صنعتی و گریس و روش های مختلف روانکاری و مزایا و معایب آن مطرح و مقایسه می گردد و توصیه های مناسبی جهت مونتاژ بلبرینگ ها ، نوع تلرانس های لازم جهت ساخت قطعات،همچنین ماکزیمم لقی محوری جهت مونتاژبلبرینگ های مخروطی، ارائه گردیده است.

مقدمه

چرخ دنده ها و بلبرینگ ها در گیربکس های صنعتی زمانی میتوانند کارشان را به صورت قابل قبول انجام دهند که یک روانکاری مناسب داشته باشند.

روغن وتشکیل فیلم روغن باعث میگردد که تماس فلز با فلز صورت نگیرد و غلتش چرخ دنده ها به صورت نرم انجام شود و از پدیده ی خوردگی در چرخ دنده ها و رولر ها جلوگیری نماید.

 تجارب طولانی نشان می دهد که 80تا 90 درصد معایب در بلبرینگ ها به دلیل کثیف شدن روغن و عدم تعویض به موقع آن و یا گرفتگی سوراخ های سیستم های روغن کاری اجباری پیش می آید.

وظیفه ی طراحان گیربکس های صنعتی این است که، مناسب ترین روش روانکاری را طراحی نمایند. بگونه ای که سیستم فوق بدون عیب و نقص وظیفه اش را انجام دهد، نوع روانکاری باید به گونه ای طراحی و  انتخاب شود که علاوه بر روانکاری چرخ دنده ها ،  یاتاقان ها و بلبرینگ ها هم به صورت صحیح روانکاری گردند.

مقوله ی روانکاری و انتخاب نوع و سیستم روانکاری به  پارامتر های مختلفی  بستگی دارد. برای مثال نوع و سیستم روغن برای گیربکس های پر سرعت با نوع روغن درگیربکس های کاهنده که تحمل بار های سنگین را انجام می دهد کاملا متفاوت می باشد و از ویسکوزیته های متفاوت استفاده می گردد.

 حداقل و حداکثر دمای محیط هم جهت انتخاب نوع روغن و سیستم روانکاری حائز اهمیت می باشد. 

بلبرینگ