تاریخچه پیدایش بال اسکرو

9 / 10
از 150 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | دوشنبه 14 تير 1400 |

تاریخچه پیدایش بال اسکرو


تاریخچه پیدایش بال اسکرو، پیش از اختراع بال اسکرو، برای عقب و جلو بردن میزها از سیستم پیچ و مهره استفاده می کردند. حرکت رفت و برگشت در پیچ و مهره که به صورت لغزشی می باشد و از این رو باعث ایجاد سایش و لغزندگی بین پیچ و مهره و به مرور زمان باعث ایجاد لقی در پیچ و مهره می شود و دقت خود را از دست می دهند. با ایجاد تغییراتی در نوع دنده های پیچ و مهره تا حدی این مشکل را حل کردند. امروزه این مدل سیستم پیچ و مهره ها در میز دستگاههای فرز و تراش معمولی نیز به وفور به چشم می خورد.

در سیستم پیچ و مهره، با اضافه شدن نیرو مانند وزن کالا، بر طبق فرمول اصطکاک، نیرو در ضریب اصطکاک ضرب می شد، یعنی هرچه نیرو بیشتر، اصطکاک بیشتر و نیروی مورد نیاز جهت چرخش هم بیشتر می شود.

با اختراع لید اسکرو، بخشی از این مشکل حل شد، از این رو در سیستم لید اسکرو، به جای استفاده از یک مهره، از دو مهره استفاده می شد و بین دو مهره فنری قرار می گیرد. فنر بین دو مهره توسط پیچ تنظیم می شود و باعث می شود در هر صورت دو طرف مهره درگیر شوند با چپگرد و راست گرد شدن، لقی به حداقل برسد و در جاییکه که پیچ خورده شده، فنر باز شده و خود را تنظیم نماید. استفاده از لید اسکرو بسیار مناسب بود اما مشکل لغزش سطوح وجود داشت.

بعد از اختراع سیستم بال اسکرو بسیاری از این مشکلات حل شد و مورد استقبال صنعتگران قرار گرفت و امکان جدیدی را برای صنعت ایجاد کرد. مکانیزم حرکتی که بال اسکرو دارد مشابه حرکت بلبرینگ ها است. در سیستم بال اسکرو هیچ گونه لغزشی در بین سطوح مشاهده نمی شود، و مبنای حرکت بر اساس غلتش کامل می باشد.


سیستم بالسکرو چیست ؟

بال اسکرو
بال اسکرو یک وسیله ی مکانیکی است که حرکت چرخشی را به حرکت خطی تبدیل می کند. این حرکت با کمترین اصطکاک ممکن ایجاد می شود. بال اسکرو از لحاظ ظاهری شبیه سیستم پیچ و مهره می باشد. مهره بال اسکروBALL NUT مشابه مهره و شفت رزو شده مانند پیچ عمل می کند. در داخل مهره بال اسکرو ساچمه های وجود دارد که در فاصله بین پیچ و مهره در شیار های بین آنها جای می گیرند و اساس حرکت غلتشی بال اسکرو می باشند، این امر باعث گاهش یا حذف اصطکاک بین پیچ و مهره می شود. شیار های موجود در پیچ ،مسیر حرکت ساچمه ها را میسر می کنند. در داخل مهره بال اسکرو، سیستم بازگشت مهره ایجاد شده از این رو باعث حرکت مهره در طول پیچ یا شفت (shaft) می شوند. در اسکرو ها این امر باعث حرکت یا انتقال نیرو و تبدیل نیروی چرخشی کوچک به نیروی رانشی قوی می شود. در ایجاد حرکت مهره ثابت است و پیچ به صورت دورانی حرکت می کند و عضوی که به آن متصل شده در راستای محور پیچ به صورت خطی و مستقیم حرکت می کند. جک های ماشین که به صورت چرخشی عمل می کنند، از سیستم بال اسکرو استفاده می کنند.

از نکات مهم در انتخاب بال اسکرو، میزان بار مکانیکی که باید توسط بال اسکرو جا به جا شود، میزان دقت مورد نیاز در حرکت مکانیکی، شرایط محیطی محل نصب و استفاده از بال اسکرو و در موقعیت هایی که دقت های بالایی لازم است، مناسب هستند. شرکت تام باهر وارد کننده بال اسکرو با کیفیت و دارای نمایندگی GTEN تایوان و همچنین دارای برند باهر از با کیفیت ترین محصولات موجود در بازار ایران می باشد. سایت تام باهر می تواند شما را در انتخاب بال اسکرو با کیفیت و مناسب کار خود یاری رساند، برای دریافت اطلاعات درباره خرید و قیمت بال اسکرو و می توانید با شماره های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.