عوامل موثر در انتخاب بال اسکرو

9 / 10
از 150 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 5 تير 1400 |

عوامل موثر در انتخاب بال اسکرو

 

عوامل موثر در انتخاب بال اسکرو و دانش بر این عوامل ما را در انتخاب بال اسکرو با کیفیت و مناسب یاری میکند. پیش از انتخاب بال اسکرو، ضروری است که هر یک از این عوامل، مورد بررسی قرار گرفته و موقعیت و جایگاه هر کدام مشخص شود. عدم توجه به هر کدام از این عوامل و فاکتورها می تواند منجر به ازدست رفتن بازدهی مطلوب گردد. به نظر میرسد که میتوان این عوامل را به دو دسته مجزا تقسیم کرد و از این طریق بال اسکرو مناسب را انتخاب و خرید نمود.

مزایای بال اسکرو

1-اندازه بار مکانیکی که قرار است بر سیستم بال اسکرو وارد شود. بال اسکرو ظرفیت تحمل میزان بار بالایی را دارد وبا توجه حساس بودن مقدار بار مکانیکی وارده بر بال اسکرو، بال اسکرو برند باهر از برندهای بسیار باکیفیت در این زمینه است که تا حد امکان میتواند با ایجاد  اصطکاک کم بیشترین طول عمر و تحمل بار را داشته باشد.

2- دقت بالای مورد نیازدر بال اسکرو قابل توجه می باشد. در بال اسکرو مناسب از جمله بال اسکرو GTEN و بال اسکرو تام باهر ما شاهد واکنش شدید بین پیچ و مهره نیستیم چون در این مواقع از ساچمه های با قطر کمی بزرگتر از فضای بین پیچ و مهره استفاده میشود.

3- لوازم و تجهیزات مورد استفاده برای جاسازی و نصب بال اسکرو

4- وضعیت و شرایط محیطی محل استفاده از سیستم بال اسکرو
عوامل موثر در انتخاب بال اسکرو علاوه بر مزایای بال اسکرو میتواند شامل معایب بال اسکرو نیز باشد.

 

انتخاب بال اسکرو به عواملی همچون میزان بار واردشده بر بال اسکرو باهر و بال اسکرو gten و شرایط لوازم محل نصب بال اسکرو بستگی مستقیم دارد.

معایب بال اسکرو:


1-در بال اسکرو(ball screw) به خاطر داشتن اصطکاک کم و پایین بین پیچ و مهره، مکانیزم خودقفل نیست یا اصطلاحا دارای سیستم ترمز نمی باشد. این بدین معناست که می توان با حرکت دادن خطی مهره بر روی پیچ، پیچ را به گردش وادار کرد. در حالی که در پیچ انتقال قدرت ساده فقط چرخش شفت می تواند باعث حرکت خطی مهره شود و حرکت معکوس آن ممکن نیست.


2- مشکل داشتن با کاربرد های عملیاتی عمودی در بال اسکرو نیز از معایب دیگر بال اسکرو است که به دلیل اصطکاک کم بین پیچ و مهره است که در آن مورد مسئول دستگاه نمی تواند به راحتی چرخشی را ایجاد کند که باعث حرکت مهره با سرعتی ثابت  شود. لذا معمولا از بال اسکرو در ماشین هایی استفاده می شود که گردش شفت به کمک موتور با سرعت گردش ثابت تأمین شود.


3- هزینه زیاد و بالای بال اسکرو نسبت به پیچ ساده انتقال قدرت نیز از معایب بال اسکرو است، البته این هزینه با استفاده از انرژی کمتر قابل جبران است.


4- محافظت دایم و گریس و روغن کاری به طور مستمر و همچنین جلوگیری از قرار گرفتن گرد و غبار در بال اسکرو نیز از معایب بال اسکرو می باشد که تلاش زیادی از جانب اپراتور میطلبد.


5- آسیب دیدن قطعات آن باعث ایجاد اشکال در عملکرد می شود این موضوع نیز در هزینه بالای بال اسکرو دخیل می باشد. در حالی که پیچ انتقال قدرت ساده، انعطاف عملکردی بیشتری در برابر آسیب دیدگی فیزیکی دارد.