بال اسکرو و متعلقات

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 19 خرداد 1400 |

 

 

بال اسکرو و متعلقات

بال اسکروها حرکت دورانی را به خطی تبدیل میکنند (و بالعکس) و بار از طریق تعدادی ساچمه از پیچ بال اسکرو به مهره آن انتقال می یابد. به همین دلیل بال اسکروها از لحاظ تکنولوژی ساخت و استفاده به گروه عمومی بیرینگها مرتبط هستند. انواع مختلفی از مواد فلزی از جنس استیل بکار گرفته میشوند تا با داشتن سختی و دوام لازم بتوانند بارهای سنگین را در کاربردهای سخت و طاقت فرسای صنعتی به خوبی سرویس دهی کنند.

بال اسکرو

 

خصوصیات عمومی که در انتخاب بیرینگها مورد توجه قرار دارد همچون بار مجاز قابل تحمل، میزان کار در هر شیفت کاری، عمر مفید، صلبیت و عدم وجود لقی، سرعت کار، نوع روغنکاری یا گریسکاری و موارد دیگر که در کاربردهای خاص نیاز ویژه ای به آنها هست از جمله مواردی هستند که در انتخاب بال اسکروها هم مد نظر قرار دارند.

موارد دیگری که اهمیت بالایی در انتخاب بال اسکرو دارند شامل سرعت خطی یا دورانی، تعداد سیکلهای رفت و برگشت، شتاب حرکت و توقف، شرایط محیطی کار، عمر سیستم، دقت مورد نظر و حداکثر لقی قابل قبول می باشد.

بال اسکروهای شرکت صنعتی بازرگانی تام باهر  که به روش رول سرد یا  cold roll  ساخته شده در قطرهای 12  تا  80  میلیمتر و گامهای متنوع با طول حداکثر 3 متر موجود میباشد (طول تا  6  متر به سفارش امکان پذیر است).

مهره بال اسکرو از نوع تک یا دوبل بوده و دارای مسیرهای جداگانه گردش ساچمه به دور پیچ ( لوپ ) است که اینکار از داخل مهره صورت میگیرد. برای تغییر مسیر ساچمه و هدایت آنها جهت ادامه مسیر در لوپ از قطعه ای بنام  deflector  یا insert استفاده شده که هم از جنس پلاستیک مخصوص و هم از جنس استیل ساخته میشود.

تغییر فرم  deflector  و تلورانسهای ابعادی مسیر ساچمه ها تحت شرایط کار در سرما و گرما در نوع پلاستیکی کمتر است. همین امر سبب میشود تا ساچمه ها در فصول مختلف کار، در مسیرشان روان حرکت کرده و گیر نکنند. البته استحکام مکانیکی مدلهای فلزی از پلاستیکی بیشتر است.

قطعه ای بنام ساپورت مهره یا  nut support  هم هست که میتوان آن را به سادگی روی مهره بست که امکان نصب بار به مهره را راحت تر میکند.

مهره بال اسکرو و پیچ بال اسکرو در شرکت تام باهر با کیفیت بالا با دو برند جی تن (gten) و برند باهر عرضه می شود.