انتخاب بال اسکرو

9 / 10
از 100 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | دوشنبه 14 تير 1400 |

انتخاب بال اسکرو

برای انتخاب بال اسکرو مناسب وکار آمد باید به فاکتورهای مختلفی توجه کرد که بی شک تاثیر زیادی دارند. قبل از توضیح در مورد نحوه انتخاب بال اسکرو شرح کوتاهی از بال اسکرو داده میشود: بال اسکرو(Ball Screw) یک وسیله مکانیکی است که با کمترین اصطکاک ممکن حرکت چرخشی را به حرکت خطی تبدیل می کند و همچنین بهره وری بالایی را فراهم می آورد. بر این اساس باید در انتخاب بال اسکرو بیشترین دقت لازم انجام شود پیش از انتخاب بال اسکرو، لازم است که هر یک از این فاکتورها مورد بررسی قرار گرفته و اهمیت و جایگاه هر یک مشخص شود. برای انتخاب بال اسکرو کاربردی تر برای طراحی مناسب یک قطعه صنعتی مستلزم شناخت صحیحی از پارامترهای آنها می باشیم. عدم توجه به هر یک از این فاکتورها در انتخاب بال اسکرو می تواند به عدم کارآیی مطلوب و عملکرد دور از انتظار سیستم منجر شود.

مهم ترین این فاکتورها عبارت اند از:


بار و گشتاور اعمالی به بال اسکرو

در انتخاب بال اسکرو مناسب برای یک مکانیزم، توجه به بار (نیرو) و گشتاور اعمالی بر روی آن بسیار مهم است. آگاهی از اندازه این نیرو و گشتاور، علاوه بر آنکه به انتخاب بال اسکرو کمک می کند، بلکه در انتخاب عملگر ایجاد کننده حرکت دورانی سیستم (موتور) نیز حائز اهمیت است. مقدار نیروی محوری ایجاد شده، با گشتاور مورد نیاز برای چرخاندن آن از طریق رابطه زیر به یکدیگر مرتبط می شوند: 

انتخاب بال اسکرو باید به گونه ای باشد که به ازای نیروی محوری موجود بر روی آن، رابطه زیر همواره برقرار باشد:

در این رابطه، fs ضریب ایمنی استاتیکی و Coa ضریب بار پایه استاتیکی است که از روی کاتالوگ های انتخابی بال اسکرو قابل دستیابی است. این ضریب برابر با مقدار نیروی محوری است که درصورت اعمال به بال اسکرو، تغییر شکلی معادل با 0.0001 قطر ساچمه های فلزی را در آن ها ایجاد می کند.



عدم کمانش (Buckling) محور بال اسکرو


ساختار و هندسه بال اسکرو به شکلی است که همواره خطر وقوع کمانش در محور آن (پیچ) وجود دارد. در انتخاب بال اسکرو این مسئله باید مورد توجه قرار بگیرد. افزایش قطر پیچ انتخابی، کمتر درنظر گرفتن پیشروی آن، تعویض جنس و درنهایت تغییر شرایط تکیه گاه های نگهدارنده بال اسکرو از جمله عواملی هستند که می توانند خطر وقوع کمانش در بال اسکرو را به حداقل برسانند.

حداکثر سرعت در بال اسکرو


هنگامی که سرعت دورانی و به دنبال آن سرعت حرکت خطی در بال اسکرو از حد مشخصی بیشتر شود، امکان وقوع ارتعاشات بسیار شدید در آن افزایش می یابد که این مسئله می تواند منجر به وارد آمدن آسیب های جدی به آن شود. به همین دلیل این مسئله باید در انتخاب بال اسکرو مورد توجه قرار بگیرد. مقدار سرعت بحرانی بال اسکرو از رابطه زیر به دست می آید:

عمر مفید مورد انتظار از بال اسکرو

عمر مفید بال اسکرو همچون بسیاری از وسایل مکانیکی دیگر به عوامل مختلفی وابسته است. در بال اسکرو معیار عمر مفید تعداد دوران های آن پیش از وقوع خرابی و از کار افتادن است. برای توصیف عمر مفید بال اسکرو می توان از رابطه زیر استفاده نمود:

دقت بال اسکرو


جهت خرید انواع بال اسکرو با قیمت مناسب و کیفیت عالی به سایت شرکت تام باهر مراجعه نمایید. شرکت تام باهر دو برند معتبر برای بال اسکرو را برای مشتریان فراهم کرده است. جهت اطلاع از مشخصات فنی بال اسکرو جی تن و بال اسکرو باهر به سایت شرکت مراجعه کنید.