بال اسکرو چگونه کار میکند؟

9 / 10
از 50 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | دوشنبه 14 تير 1400 |

بال اسکرو چگونه کار میکند؟

 

بال اسكرو چگونه كار مي كند ؟براي فهم درست از عملكرد بال اسكرو ابتدا بايد اجزاي آن را بشناسيد. اجزاء اصلی بال اسکرو یک پیچ رزوه شده و یک مهره که بر روی آن ها شیارهایی مارپیچی و منطبق بر یکدیگر ایجاد شده است. جا به جایی مهره بر روی پیچ، مبنای شکل گیری حرکت خطی در بال اسکرو است. اساس كار سيستم بال اسكرو ايجاد حركت خطي و حركت جلو و عقب بردن ميز ها و محور ها مي باشد.از بال اسكرو ها در صنعت و ماشين آلات صنعتي، بسيار مورد استفاده قرار مي گيرند و از جمله لوازم سي ان سي در دستگاه هاي سي ان سي مي باشند. اما این حرکت بر اثر تماس مستقیم پیچ و مهره با یکدیگر ایجاد نمی شود. در حقیقت ساختار بال اسکرو به گونه ای است که بین مهره و پیچ و در داخل شیارهای مارپیچ موجود بر روی آن ها، تعدادی ساچمه فلزی قرار داده شده است که تماس بین پیچ و مهره از طریق آن ها شکل می گیرد. اين امر باعث كاهش اصطكاك در بال اسكرو و افزايش عمر مفيد آن مي شود. در بال اسکرو، مهره بال اسكرو دارای ساختار هندسی و مکانیزم خاصی است که امکان حرکت ساچمه های فلزی را در شیارهای مارپیچ ممکن می کند. در بسیاری از متون تخصصی به این مهره، ball nut می گویند. عملکرد بال اسکرو به این صورت است که با چرخش پیچ و یا مهره، ساچمه های فلزی شروع به حرکت می کنند. این حرکت توسط یک مکانیزم بازگرداننده که بر روی ball nut تعبیه شده است صورت می پذیرد.


ساچمه ها پس از جا به جایی در فضای مارپیچ بین مهره و پیچ در بال اسکرو، از یک انتهای مهره وارد مکانیزم بازگرداننده شده و از سمت دیگر آن خارج می شوند و توسط يك لوله مجدد وارد فضای مارپیچ می شوند اين گردش ادامه پيدا مي كند. به این ترتیب امکان جا به جایی پیوسته ساچمه ها و به دنبال آن حرکت مهره در بال اسکرو میسر می شود. در صورتیکه از این مکانیزم بازگرداننده در بال اسکرو استفاده نشود، امکان حرکت پیوسته ساچمه ها وجود نخواهد داشت؛ چرا که با رسیدن آن ها به انتهای ball nut، حرکت مهره متوقف می شود. در بال اسکروها از انواع مختلف مکانیزم های بازگرداننده (داخلی و خارجی و . . .) استفاده می شود. بال اسكرو ها انواع و مدل هاي مختلفي دارند. انواع بال اسكرو به نوع شيار يا رزوه، نوع مهره و نوع سيستم چرخش ساچمه ها بين مهره و پيچ بستگي دارند و انواع مدل هاي بال اسكرو، دو نوع مدل، بال اسكرو استاندارد standard، عبارتند از FSIN-FSIW-FSKW-FSDW و بال اسكرو اسپشيال special،عبارتند از FSBW-FSWW-FSVW-RSVW-SSVW مي باشند. انواع بال اسكرو با برند هاي متفاوت در بازار وجود دارند و بسته نوع كاركرد خود مي توانيد آنها را انتخاب كنيد. اين سايت مي تواند شما در انتخاب بال اسکرو مطمئن ياري كند.براي دريافت اطلاعات بيشتر با شماره تماس هاي موجود در سايت تماس حاصل فرماييد.

 

 

بال اسکرو

 

 

مزایا و معایب استفاده از بال اسکرو

 

بال اسکروها نیز مانند دیگر وسایل مکانیکی دارای مزایا و معایبی هستند. به دلیل وجود اصطکاک بسیار پایین، بال اسکروها دارای راندمان مکانیکی بسیار بالا (تا 90 درصد) هستند.
این ویژگی در مقایسه با دیگر عملگرهای خطی همچون لید اسکرو که دارای راندمان 25 درصدی هستند بسیار قابل توجه است. وجود اصطکاک بسیار پایین در بال اسکرو علاوه بر آنکه به بهبود عملکرد سیستم می انجامد، باعث افزایش طول عمر آن و کاهش شدید هزینه های تعمیرات و نگهداری و جایگزینی قطعات می شود. از مهم ترین معایب بال اسکروها می توان به عدم خود قفل بودن آن ها به دلیل کم بودن اندازه اصطکاک بین پیچ و مهره اشاره کرد. به همین دلیل، برخلاف لیداسکروها که دارای مکانیزمی خود قفل هستند، در بال اسکروها می توان با حرکت دادن خطی مهره، باعث چرخش و دوران پیچ شد. هزینه نسبتا بالا در مقایسه با دیگر عملگرهای خطی و نیاز به روغن کاری دائم ساچمه ها از دیگر معایب استفاده از بال اسکرو است. از جمله معایب دیگر بال اسکرو نداشتن سیستم دستی برای اپراتور و كنترل حركت با ميزان ثابتي از سرعت می باشد، تا با ایجاد چرخش موجب حرکت دادن مهره با میزان سرعت ثابتی شود، از این رواز آنها در ماشین هایی به کار می روند که گردش شفت به كمك موتور بتواند سرعت گردش ثابتي ايجاد كند. یکی دیگر از معایب بال اسکرو نیاز به روغن کاری مداوم و نیز محافظت در برابر گرد و خاک و ذرات خارجی می باشد.

شرکت تام باهر با داشتن نمایندگی بال اسکرو جی تن (gten)تایوان و بال اسکرو باهر آماده ارايه خدماتی از جمله لیست قیمت، اطلاعات فنی و مهندسی به مشتریان عزیز می باشد. همچنین شرکت تام باهر، با ارایه نقشه های سه بعدی بال اسکرو، کار را برای مهندسان آسان نموده است.