نحوه نصب بال اسکرو

9 / 10
از 104 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | پنجشنبه 20 خرداد 1400 |

 

 

 

بال اسکرو 

 

 

 

 

 

نحوه نصب بال اسکرو:

نوع انتقال قدرت از موتور به محورها در طراحی هولدرها موثر است. اگر موتور مستقیما توسط کوپلینگ به بال اسکرو وصل شود در آن صورت موتور ثابت بوده و به قطعه نگهدارنده که روی بدنه ثابت شده است پیچ می شود. در صورتیکه با تسمه تایمینگ به محرک وصل شود در آن صورت برای اتصال موتور از 3 روش استفاده می شود. چرا که باید مکانیزمی ایجاد شود تا بتوان تسمه تایمینگ را شل و سفت کرد. در روش اول موتور به هولدر پیچ و ثابت می باشد و تسمه تایمینگ توسط مکانیزم سفت کن، سفت می شود. در روش دوم هولدر نگهدارنده موتور را متحرک می سازند و ابتدا موتور را به هولدر محکم می نمایند و سپس هولدر را را آنقدر جابجا می کنند تا تسمه سفت شده و پیچ های هولدر را سفت می کنند. در یک حالت هم که غیر استاندارد است، محل سوراخ پیچ موتور را به صورت شیار می سازند و آن قدر موتور را عقب می کشند تا تسمه سفت شود، بعد پیچ ها را سفت می کنند. حالت اول بهینه ترین روش می باشد و حالت سوم اصلا توصیه نمی شود.

اگر از سیستم بال اسکرو برای انتقال قدرت استفاده می کنید چند نکته ضروری را باید بدانید. نکته بسیار مهم اول اینکه بال اسکرو هیچ گونه بار شعاعی را تحمل نمی کند. نیروهای عمود بر بال اسکرو باید توسط ریل ها مهار شده باشد. بال اسکروها فقط در راستای محور تحمل نیرو دارند. نکته دوم تمامی بارهای وارد بر بال اسکرو فقط باید در یک سر بال اسکرو مهار شود. برای این کار می توانید از دو عدد بلبرینگ جهت دار در یک طرف بال اسکرو ( سمت موتور ) استفاده نمائید. نیروهای فشاری و کششی در این نقطه مهار می شود و طرف دوم بال اسکرو فقط با یک بلبرینگ معمولی به صورت آزاد از طرفین قرار دارد. علت این امر جلوگیری از هر گونه فشار ناشی از بارهای کمانشی در اثر نیروهایی مانند گرمایش، سرمایش در طول، تلرانس های مونتاژ و … می باشد.

نکته بعدی طول بال اسکرو می باشد. در صورتیکه طول بال اسکرو از حدود یک متر و شصت تا یک متر و هشتاد سانتی متر بیشتر شد شما باید از سیستم مهره گردان استفاده نمایید. در این حالت موتور روی محور متحرک و در کنار بال اسکرو قرار دارد. در طول های پایین تر می توانید مهره را توسط قطعات آماده موجود در بازار و یا قطعات ساخت خود به بدنه محکم نمایید و با چرخاندن پیچ بال اسکرو محور را به جلو یا عقب حرکت دهید. در این حالت موتور در ابتدای بال اسکرو و روی محور ثابت قرار دارد. در طول های بلند، بال اسکرو روی محور ثابت، محکم می شود و دوران ندارد ولی مهره بال اسکرو به همراه تسمه تایمینگ به موتور وصل شده و با چرخاندن مهره، محور متحرک به جلو و عقب می رود.

نکته دیگر در مورد بال اسکروها سبک تراش ابتدا و انتهای آنها می باشد. در ابتدا بدانید که بال اسکروها قطعات آبکاری شده می باشد و آبکاری آنها سطحی بوده و با گذر از سطح درونی، عمق میل بال اسکرو امکان تراش و پیچ زنی وجود دارد. جهت تراش مهره از دستگاههای تراش استفاده می شود. در صورتیکه مهره بال اسکرو توسط فک سه نظام گرفته شود، آسیب می بیند. برای اینکار باید از یک بوش شیاردار استفاده نمود. به گونه ای که قطر داخلی جوش با قطر خارجی بال اسکرو یکی باشد. با اینکار بعد از سفت کردن بوش، فشار سه نظام بطور یکنواخت روی بال اسکرو پخش می شود.

برای تراش بال اسکروها باید از قطعات واسط نیز استفاده شود به گونه ای که جلوی لنگی ناشی از دوران گرفته شود. در صورتیکه حین تراشکاری، بال اسکرو لنگ باشد، سر و ته تراشیده لنگ خواهد بود و بعد از مونتاژ در دستگاه CNC اثرش کاملا نمود پیدا می کند.

باهر