انواع شفت

9 / 10
از 1400 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 27 تير 1400 |

 

 

 

 

انواع شفت

شافت یا شفت عضو دورانی یا رفت و برگشتی است که برای انتقال نیرو و گشتاور بکار می‌رود و تحت تاثیر نیروی پیچشی و نیروی خمش قرار دارد و انواع شفت به سه گروه  ثابت، مفصلی و قابل خمش تقسیم می‌شوند.

مهم ‌ترین نکته ‌ای که بر جنس شفت تأثیر خواهد گذاشت کاربرد آن است و مشخص می‌کند که جنس شفت باید از چه میزان استحکام، سختی و انعطاف ‌پذیری برخوردار باشد؛ به طور معمول برای ساخت شفت از فولاد و آلیاژهای مختلف آن استفاده می‌گردد که بنا بر نوع کاربرد، چندین مرحله سخت ‌کاری می‌شوند.

با توجه به این مورد یکی از بیشترین موارد استفاده از این قطعات در صنعت، در طراحی و تولید انواع موتورهای الکتریکی است.

قبل از معرفی شفت‌ها به بیان تفاوت آن با محور خواهیم پرداخت و با برخی از ویژگی‌ها یشان بیشتر آشنا می شویم.

از نظر ظاهری، یک شفت و یک محور شبیه به یک میله هستند که در اندازه‌های مختلف به صورت‌های گوناگون تولید می‌گردند. بسته به نوع محصول و کاربردی که برای آن در نظر گرفته می‌شود سایز و نوع آن‌ها متفاوت می‌باشد. این شباهت ظاهری شاید در برخی از مواقع سبب شود اصطلاح شفت و محور مترادف یکدیگر قرار گیرند، اما باید گفت که این دو در عرصه صنعت، از ویژگی‌های مختلفی برخوردار هستند. محورها گشتاور را منتقل نمی‌کنند و صرفاً پشتیبانی از قسمت‌های چرخان یا دارای نوسان را فراهم می‌کنند.

درحالیکه هدف از قرار دادن شفت، ایجاد توانایی برای دستگاه یا محصول تولید شده در جهت انجام هرچه بهتر انتقال گشتاور و پشتیبانی از قطعات چرخشی است.

 

تنوع شفت ها

 

در ادامه به بیان ویژگی‌های شفت‌های توپر (Solid Shaft) و توخالی یا اصطلاحاً هالوشفت (Hollow Shaft) می‌پردازیم.

 

-  شفت توپر(Solid Shaft): یک نوع شفت است که همه‌ ما بدون اطلاعات فنی هم با کمی دقت در وسایلی که روزانه با آن‌ها سروکار داریم، می‌توانیم این نوع شفت‌ها را در لوازم خانگی در ساختار موتور پنکه‌ها، موتور دستگاه‌های آسیاب دید.


- شفت توخالی(Hollow Shaft): امروزه با پیشرفته شدن محاسبات از مدل شفت‌‌های توخالی یا هالوشفت‌ها می‌توان در کاربردهای گسترده‌ تری استفاده کرد؛ ساختمان ظاهری این مدل از شفت‌ها در مقایسه باشفت توپر، خالی می‌باشد. این امر ویژگی‌های مهمی را که در ادامه بیان شده‌اند پدید خواهد آورد.

 

چند نکته مهم در ارتباط با هالو شفت


۱) فضای بهره‌ برداری بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کنند، یا به عبارتی دقیق ‌تر در پی این توخالی شدن، یک کانالی در داخل آن ایجاد می‌شود که می‌توان از آن برای طراحی‌های بهتر و دقیق ‌تر بهره‌ برد. در ادامه به معرفی کاربردهای آن خواهیم پرداخت.

 


۲) دارای وزن سبک‌  تری هستند: فضای خالی در شفت‌های توخالی که در پی حذف توده ساختاری مرکزی از آنها صورت گرفته‌است، سبب شده که این شفت‌ها وزن سبک ‌تری داشته باشند و در صنایعی مانند خودرو و هواپیما سازی‌ها مورد توجه و استقبال بیشتری قرار گیرند به این خاطر که کاهش وزن در چنین صنایعی، منجر به کاهش مصرف سوخت خواهد شد.

 


۳) تولید شفت توخالی (هالوشفت Hollow Shaft) بسیار پیچیده ‌تر و پرهزینه ‌تر از یک شفت توپر معمولی (Solid Shaft) است. علاوه بر ضخامت دیواره، مواد، میزان بار و گشتاور عمل، تاثیر عمده ای بر پایداری شافت توخالی دارند.

 

انواع شفتهای دیگر


شفت های فولادی

این نوع شفت؛ به صورت میلگرد فولادی بوده و معمولا جنس آن از کربن است و در صنایع تولید قطعات مکانیکی، اتومبیل و… مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول، از جنس های آلومینیومی، استیل، برنج، فولادی و… تولید و در بازار عرضه می گردد.

 


شفت های هارد

شفت هارد  یا سخت، همان شفت فلزی است که با لایه ای از جنس کروم، روی سطح آن  را پوشانده اند و این کار سبب افزایش مقاومت فلز در برابر عوامل محیطی مرطوب و… در گذر زمان خواهد شد. از این مدل شفت اغلب در دستگاه های پرینتر سه بعدی و دستگاه های سی ان سی ( cnc ) استفاده می کنند.

 


شفت های هارد کروم

شفت هاردکروم  و شفت هارد  دو مدل از شفت های رایج هستند که مهمترین کاربرد آنها بعنوان شفت راهنمای خطی است.

شفت راهنمای خطی باید بسیار دقیق و سنگ خورده باشد تا بلبرینگ های خطی به راحتی بر روی آن ها حرکت نمایند.

همچنین از دیگر مشخصاتی که شفت راهنما باید داشته باشد، سخت کاری سطحی است.

دلیل اصلی این موضوع، جلوگیری از سایش سطح شفت است.

در صورتی که سطح شفت ساییده شود دقت حرکت بلبرینگ خطی و همچنین کیفیت و راحتی حرکت آن از بین می رود.

 این موضوع باعث خرابی دستگاه و صرف زمان بسیار زیادی جهت تعویض آن می گردد.

قیمت شفت  را از همکاران ما در بخش  فروش فروشگاه  شرکت تام باهر بخواهید.

 

شفت باهر

تام باهر وارد کننده شفت هارد کروم با برند باهر، شفت پایه دار، شفت بدون پایه ومدل LM است که در تعریف شفت باید گفت شفت یک قطعه بلند از جنس فلز است که معمولاً به صورت مقطع در یک موتور یا دستگاه است که قدرت یا حرکت را به قسمت دیگری از دستگاه منتقل می کند. این قطعه برای انتقال حرکت چرخشی و گشتاور از یک نقطه به نقطه دیگر استفاده می شوند. در تام باهر  سه مدل شفت پایه دار و شفت بدون پایه و مدل LM موجود میباشد.  وسعت محصولات تام باهر جهت آشنایی متقاضیان شرح داده میشود .

 

محصولات تام باهر

 

در تام باهر انواع لوازم سی ان سی از جمله بال اسکرو از دو برند باهر (BAHER) و جی تن (GTEN) تایوان ،لینیر گاید (ریل و واگن) STAF، انواع پروفیل آلومینیوم، کوپلینگ ، شفت پایه دار، شفت بدون پایه باهر، پولی تایم باهر، انرژی چین (Energy Chain) ، دنده شانه ای باهر و گامبینی (GAMBINI) از ایتالیا ، شفت هارد کروم،سرو موتور و.... موجود می باشد.