بالسکرو

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 5 تير 1400 |

از عوامل مهم در انتخاب بال اسکرو می توان به موارد زیر اشاره کرد

- یکی از عوامل مهم در انتخاب بال اسکرو میزان بار مکانیکی که باید بر روی سیستم بال اسکرو اعمال شود. اگر از سیستم بال اسکرو برای انتقال قدرت بهره گرفته شود ضروری است که به چند نکته مهم دقت شود.


در بال اسکرو نکته اساسی و مهم این است که بال اسکرو هیچگونه بار شعاعی را نمیتواند تحمل کند و باید نیروی عمودی بر بال اسکرو وارد شود.


بال اسکرو در راستای محور، تحمل نیرو دارد که البته باید با کمک ریل ها مهار میگردد و تمامی بارهای وارده باید دریک سر بال اسکرو مهار شود. برای انجام این کار میتوان از دو عدد بلبرینگ جهت دار در یک طرف بال اسکرو (در سمت موتور)استفاده نمایید.


در یک سمت موتور که دوعدد بلبرینگ دارد فشارها و نیروهای فشاری و کششی در این نقطه مهار می گردد و حال اینکه در طرف دیگر بال اسکرو با یک بلبرینگ ساده به صورت آزادانه در طرفین قرار دارد علت این کار ممانعت از هر گونه نیرو و فشارحاصل از بارهای کمانشی و شعایی می باشد.

- دومین عامل دقت مورد نیازدر بال اسکرو می باشد. از آنجاییکه مقدار حرکت خطی مهره را میزان پیشروی آن تعیین میکند باید در انتخاب بال اسکرو به آن توجه کرد تا کماکان نیازهای ما را برآورده کند.

- سومین عامل تجهیزات مورد نیاز برای جاسازی و نصب بال اسکرو می باشد. انتقال نیرو و قدرت از موتور به محورها در بال اسکرو در طراحی ساختار هولدرها بسیار نقش دارد.

در حالت اول چنانچه که موتور به طور مستقیم به کمک کوپلینگ به بال اسکرو وصل شود در آن صورت موتور ثابت بوده و به قطعه نگهدارنده که روی بدنه ثابت شده و پیچ میشود.

در حالت دوم در صورتی که با تسمه تایمینگ به محرک وصل شود در آن صورت برای اتصال موتور از سه روش معروف و متداول بهره میگیریم:

راه اول به این صورت است که موتور به هولدر پیچ و ثابت می شود و تسمه تایمینگ توسط مکانیزم سفت کن سفت و ثابت می شود.

راه دوم به این ترتیب است هولدرهای نگهدارنده موتور را متحرک میسازند و ابتدا موتور را به هولدرها محکم میکنن و خود هولدر را تا جایی جا به جا میکنند که تسمه سفت شود وبعد پیچ هولدر را سفت میکنند.

راه سوم و راه غیر معمول و غیر استاندارد اینگونه است که محل سوراخ پیچ موتور را به صورت شیار میسازند و آنقدر موتور را به سمت عقب میکشند تا تسمه سفت و محک شود.

نکته قابل ذکر این است که روش اول بهترین روش و روش سوم نامناسبترین روش برای نحوه نصب بال اسکرو می باشد.

- چهارمین عامل شرایط محیطی محل استفاده از بال اسکرو می باشد.
موارد دخیل در انتخاب بال اسکرو که در بالا بیان شد با توجه به شرکت ها وبرندهایی که دربازارموجود هستند شاید سخت به دست بیاید.


در این بین شرکت تام باهر با توجه به شرایط پیچیده وسخت اقتصادی، بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت بال اسکرو را ارائه می دهد و دارای دو برند بال اسکرو باهر و نمایندگی برند بال اسکرو GTEN (جی تن) میباشد.

از معایب بال اسکرو نیز میتوان به موارد زیر اشاره کرد

1-ضعف بال اسکرو در استفاده در مسیرهای بلند


2-پایین بودن سرعت حداکثر نسبت به مکانیزم دنده شانه ای از معایب دیگر بال اسکرو که آن نیز به دلیل اصطکاک کم بین پیچ و مهره است، آن است که اپراتور به صورت دستی نمی تواند به راحتی چرخشی را ایجاد کند که باعث حرکت مهره با سرعت ثابت شود.

لذا معمولا از بال اسکرو در ماشین هایی استفاده می شود که گردش شفت به کمک موتور با سرعت گردش ثابت تأمین شود.


3-نیاز به محافظت در مقابل گرد و غبار بال اسکرو در هر شرایطی نیازمند به روغن کاری دائم و همچنین محافظت در برابر گرد و خاک و ذرات خارجی است.روغنکاری عمر مفید بال اسکرو را افزایش می دهد.


4-صدای نسبتا زیاد درحین عملکرد

علاوه بر موارد فوق میتوان به تفضیل از معایب دیگر بال اسکرو نام برد.


-به دلیل اصطکاک کم بین پیچ و مهره، مکانیزم خودقفل نیست. به این معنا که می توان با حرکت دادن خطی مهره بر روی پیچ، پیچ را به گردش وادار کرد. در حالی که در پیچ انتقال قدرت ساده (لید اسکرو) فقط چرخش شفت می تواند باعث حرکت خطی مهره شود و حرکت معکوس آن ممکن نیست.


-هزینه بالای بال اسکرو نسبت به پیچ ساده نیز از معایب بال اسکرو است، هرچند که این هزینه با نیاز به انرژی کمتر برای انجام کار جبران می شود.


-آسیب دیدن قطعات آن باعث ایجاد اشکال در عملکرد می شود. در حالی که پیچ انتقال قدرت ساده، انعطاف عملکردی بیشتری در برابر آسیب دیدگی فیزیکی دارد

نکات موثر و مهم در تمام انواع بال اسکروها

 

  • نوع درست نگهداری پیش از نصب(قبل از نصب در جعبه مخصوص نگهداری شود، در پلاستیک و به صورت روغنکاری شده نگهداری شود)
  • انجام نصب صحیح بال اسکرو
  • محافظت و پاک سازی رزوه از پلیسه و گرد و غبار
  • روغنکاری کم اما پیوسته و مداوم