چگونگی ساخت میز سی ان سی با پروفیل شیاردار

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 5 تير 1400 |

 

چگونگی ساخت میز سی ان سی با پروفیل شیاردار

 

سی ان سی

 

 

سازندگان دستگاه های سی ان سی جدا از تمرکزی که روی برنامه نویسی و قطعات دارند، با مساله انتخاب مناسب فریم و میز نیز روبرو هستند. هر چند طرح های متنوعی برای انواع دستگاه های CNC وجود دارد اما تقریبا همگی دارای یک ساختار می باشند. این ساختارها شامل موارد زیر است:

1- فریم شاسی

2- ستون نگهدارنده ی هدِ عامل (این هد می تواند بسته به نوع عملکرد دستگاه نازل لیزر، مته فرز، مته دریل و سایر موارد از این دست باشد)

3- میزِ قرار گیرنده ی کار

انتخاب دو مورد اول بسته به میزان وزن اعمال شده به دستگاه و سیستم حرکتی آن بوده و لازم است در انتخاب پروفیل مناسب و اتصالات نگهدارنده به اندازه ی کافی دقت گردد. اگر وزن هد و موتورهای محرک بالا می باشد، به واسطه ی تنش های دینامیکی و لرزش های متعدد استفاده از قطعات و اتصالات مناسب توصیه می گردد. 

در مورد میزِ قرارِ گیرنده ی کار می توان از صفحات مختلفی چون  ورق و قوطی آهنی جوش داده شده، پروفیل آلومینیومی و از این دست استفاده کرد. منظور نظر ما در این مقاله کسانی هستند که قصد ساخت فریم و میز با استفاده از پروفیل آلومینیو م شیاردار صنعتی را دارند دو راه کار عمده پیش روی سازندگان محترم در استفاده از پروفیل شیاردار می باشد.

1- استفاده از پروفیل مخصوص میز  سی ان سی:  این میزها در دو مدل 120x15 با شیار 8 و 180x22.5 با شیار 10 در بازار موجود می باشند. برای استفاده از این میزها می بایست آن ها را کنار هم چیده و با استفاده از نبشی به یک فریم شاسی(متشکل از پروفیل شیاردار از جنس همان شیار) با نبشی وصل کنید. این دو مدل پروفیل شیاردار در شکل زیر مشخص میباشد.

شیوه ی اتصال این مدل میز در شکل زیر مشخص است. به علت شیار دار بودن این مدل پروفیل می توان با کمک مهره ی تی شیار 8 یا 10 آن را به هر گونه اتصالی اعم از فریم شاسی و یا بلبرینگ خطی و یا Ball screw متصل کرد. مهره های تی برای این شیارها باM5 ، M6 و M8 موجود می باشد.

2- چیدن پروفیل های شیاردار در کنار یکدیگر به صورت میز. در این حالت می توان پروفیل های آلومینیومی را با شیارهای متنوع و عرض مقطع متفاوت کنار هم چید تا یک صفحه صاف ایجاد کند. شیوه اتصال این پروفیل ها کنار هم مانند حالت قبل از طریق متصل کردن پروفیل میز از کنار و سر و ته به فریم شاسی با استفاده از نبشی است. پروفیل شیاردار میز در کنار هم چیده شده اند و روی یک بلبرینگ خطی با مهره تی مخصوص متصل شده اند. یک Ball screw نیز به کمک servo motor این میز را حرکت می دهد.

با توجه به رقابت نزدیک  شرکتهایی که در زمینه بال اسکرو فعالیت دارند چه از نظر کیفیت و  قیمت یکی از شرکتهای مطرح در این زمینه شرکت تام باهر میباشد. شرکت تام باهر به خاطر داشتن انواع لوازم سی ان سی با کیفیت  و قیمت مناسب از جمله شرکتهای مطرح می باشد و با ثبت برند باهرتوانسته نامی نیک در بازار لوازم سی ان سی داشته باشد.