زنگ زدگی و خوردگی بلبرینگ

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 2 تير 1400 |

زنگ زدگي و خوردگي بلبرينگ

دلايل زيادي براي عملكرد نادرست بلبرينگ ها وجود دارد ،يكي از اين عوامل زنگ زدگي و خوردگي بلبرينگ مي باشد.

زنگ زدگي عبارت است از تشكيل لايه فيلم اکسيدي، هيدروكسي دي يا کربناته در اثر فعل و انفعالات شيميايي بر روي سطح فلزي.


خوردگي در اثر فعل و انفعالات شيميايي فلز كه با تركيبات تجزيه شده همراه مي باشد. و همچنين به پديده اكسيداسيون ،اكسيد شدن، كه تجزيه در اثر فعل و انفعال شيميايي با يک اسيد يا باز نيز خوردگي مي گويند.

علل زنگ زدگي بلبرينگ ها

1) وقتي که دستگاه متوقف و خاموش  شود و دماي دستگاه تا نقطه شبنم افت می کند، رطوبت داخل محفظه به قطرات آب تبديل شده، روانکار را آلوده مي کند. وجود قطرات آب در دستگاه باعث زنگ زدگي بلبرينگ ها مي شود.

2) در صورتي که بلبرينگ در محيط مرطوب براي مدت طولاني انبار شود، زنگ زدگي در فواصل يكسان با فواصل اجزاء غلتشي بر روي شيار غلتک ظاهر مي شود.

علل خوردگي بلبرينگ ها


1) خوردگي زماني که تركيبات شيميايي در روانكارها مانند تركيبات کلرين يا سولفور تحت دماي زياد تجزيه مي شود و حالت اسيدي پيدا مي كند، و شروع به خوردن سطح بلبرینگ و ایجاد حالت خوردگی بلبرینگ می شود.
2) زمانی که آب به داخل بلبرينگ نفوذ کند.

روش هاي اصلاح و پيشگيري از خرابي بلبرينگ ها در اثر زنگ زدگي و خوردگي


الف- تقويت سيستم آب بندي بلبرينگ ها
ب- بازرسي منظم روانکار
ج- فراهم نمودن امکانات لازم براي جلوگيري از زنگ زدگي بلبرينگ در هنگام انبار کردن آن.

بلبرینگ و رولبرینگ های استیل كه مقدار عناصر آلیاژی بالا دارند، توانایی مقاومت در برابر خوردگی در اتمسفرهای خورنده و دماهای بالا را دارند. بلبرینگ و رولبرینگ های استیل در برابر زنگ زدگی و خوردگی بسیار مقاوم هستند و می‌تواند سال‌ها بدون خوردگی و زنگ زدگی باقی بماند.

يكي از پر كاربردي ترين مواد و عناصر در مهندسي، آلیاژهای فولاد زنگ نزن هستند كه به علت داشتن مقاومت بالا نسبت به خوردگی مقاوم هستند. مقاومت بالا آنها به دليل وجود مقدار زيادي كروم در اين آلياژ هاي فولادي مي باشد و مقدار کم کروم مقاومت به خوردگی آهن را مقداری افزایش می‌دهد.

برابر با نظریه‌های کلاسیک کروم با تشکیل یک لایه اکسید سطحی یک لايه زنگ نزن ايجاد مي كند كه لایه‌های زیرین را از خوردگی محافظت مي كند. برای ایجاد این لایه محافظ، سطح فولاد زنگ نزن باید در تماس با عوامل اکسید کننده باشد.

با اضافه کردن عنصر نیکل به فولادهای زنگ نزن، مقاومت بلبرینگ و رولبرینگ نسبت به خوردگی را در محیط‌ های خنثی یا اکسید کننده ضعیف بالا مي برد، اما قیمت آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد. هم‌چنین مقدار کافی نیکل قابلیت انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری فولادها را افزایش می‌دهد.

با افزایش مولیبدن به فولادهای زنگ نزن مقاومت به خوردگی را در حضور یون‌های کلر افزایش می‌دهد، و همچنين با افزودن ‌عنصر آلومینیوم به فولاد هاي زنگ نزن مقاومت بلبرينگ ها را دو برابر خوردگي  و پوسته شدن در دماهای بالا بهبود می‌بخشد. کروم نیز برای افزایش مقاومت به خوردگی آن اضافه می‌شود و همچنين بلبرینگ و رولبرینگ های استیل كه داراي لايه زنگ نزن از جنس فولاد هاي زنگ نزن دارند ،نسبت به بلبرینگ و رولبرینگ های معمولی بار کمتری را تحمل می کنند. بلبرينگ ها كاربرد هاي زيادي در صنعت دارند، مراقبت و نگهداري از آنها بسيار مهم مي باشد. براي دريافت اطلاعات بيشتر و خريد محصولات CNC مي توانيد به بخش محصولات سايت تام باهر مراجعه فرماييد.