رولبرینگ استوانه ای کف گرد

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 5 تير 1400 |

رولبرینگ های استوانه ای کف گرد (Cylindrical Roller Thrust Bearings)

 

این رولبرینگ ها برای تحمل بارهای محوری سنگین مناسب هستند. بعلاوه در مقابل بارهای ضربه ای حساس نبوده، استحکام بالا دارند و فضای محوری کمی برای نصب نیاز دارند.همچنین در نوع یک ردیفه ساخته شده و بار محوری را از یک سمت می توانند تحمل کنند.

طراحی آنها ساده و شامل یک واشر شافت، یک واشر محفظه و قفسه به همراه تعدادی غلتک است. در مواردی که محل قرارگرفتن رولبرینگ مناسب باشد، می توان واشرهای محفظه و شافت را حذف نمود و از خود قفسه و غلتک ها استفاده کرد، ولی به هر حال محل قرار گرفتن این مجموعه باید سخت و پرداخت شده باشد. به همین دلیل معمولاً کل رولبرینگ دارای یک شماره خاص و هر یک از اجزاء آن نیز دارای یک شماره مجزا است.

نوع خاصی از این رولبرینگ ها تولید می شود که با داشتن تعداد غلتک بیشتر، قدرت تحمل بار بیشتری نسبت به نوع استاندارد داشته که البته از سرعت چرخشی کمتری نیز برخوردارند.

در موارد دیگر نیز که بعنوان مثال سرعت پایین و یا دقت خیلی زیاد مورد نیاز نباشد، می توان به جای واشرهای محفظه و شافت از واشرهای شیاردار یا واشرهای کفی استفاده نمود.

در بعضی از سری های این نوع برینگ ها می توان با استفاده از یک واشر میانی و دو سری قفسه باغلتک، رولبرینگ را به صورت دو طرفه (جهت تحمل بار محوری از دو طرف) تبدیل نمود.

در این رولبرینگ ها هیچ گونه ناهمراستایی مجاز نیست. قفسه آنها نیز عموماً از جنس آلیاژهای سبک، برنج و در بعضی موارد فیبری است که در این حالت برینگ تا دمای 120ºc کارکرد دارد.

در مورد قسمت هایی از ماشین که با رولبرینگ در تماس هستند نکاتی نظیر دارا بودن زاویه صحیح نسبت به محور شافت ویک نواخت بودن (پله ای نبودن) اهمیت خاص دارد. اگر از واشرهای خود برینگ استفاده نشود، سختی سطحی که قفسه غلتک ها روی آن قرار می گیرند باید بین58HRC الی64HRC بوده و ناهمواری سطحی نیز حداکثر تا 0.2µm باشد